کلاس های پروازی

اگر  اهل سفر باشید حتما اصطلاح کلاس پروازی را شنیده اید، طبق قوانین سازمان حمل و نقل بین المللی هوایی ( یاتا) صندلی های هواپیما ها به سه گروه پروازی در سه کلاس مختلف رده بندی می شوند که دارای ویژگی های متفاوت می باشند و مسافران می توانند بلیط پرواز خود را با کلاس پروازی دلخواه تهیه کنند. لازم است بدانید که با توجه به نوع کلاس پروازی، امکانات و خدمات ارائه شده و قیمت بلیط هواپیمایی متفاوت است.

کلاس پروازی

کلاس های پروازی

در بهترین و آسان ترین تعریف از کلاس ها پروازی می توانیم بگویم که صندلی های هواپیما ها بر اساس کلاس پروازی به گروه های مختلف تقسیم می شوند و قوانین و قیمت ویژه ای دارند، همچنین دارای یک کد خاص می باشند که برخی از این کدها در تمام ایرلاین ها یکسان است و برخی دیگر بر اساس ایرلاین مورد نظر تغییر می کند. کدهای مشترک در بین ایرلاین ها به شرح زیر است؛

  • حرف Y  که نشان دهنده کلاس اکونومی یا اقتصادی با امکان استرداد وجه کامل
  • حرف J که نشانده کلاس بیزینس یا تجاری است با امکان استرداد وجه کامل
  • حرف T نشان دهنده کلاس فرست با امکان استرداد وجه کامل

فرست کلاس پروازی

به طور کلی در پروازها موجود سه نوع دسته بندی در کلاس های پروازی هواپیماهای مختلف وجود دارد که در جدول زیر آمده است.

ردیفنوع هواپماکلاس پروازی
13 کابینفرست کلاس - بیزینس کلاس - اکونومی کلاس
2 کابینبیزینس کلاس - اکونومی کلاس
1کابیناکونومی کلاس


فرست کلاس: بهترین و  بالاترین کلاس پروازی

تعداد صندلی موجود در این کابین ها 7 تا 15 عدد با امکانات فوق العاده و بی نظیر و به اصطلاح رایج لاکچری است. صندلی فرست کلاس دارای فضای بزرگ اختصاصی، تک نفره، با مبلمان و خصوصی است و به گونه ای طراحی شده اند که امکانات رفاه و آسایش مسافران را در سفرهای طولانی مدت فراهم کند.

امکانات فرست کلاس پروازی

صندلی فرست کلاس دارای امکانات ایده آل و منحصر به فرد هستند و گرانترین کلاس پروازی محسوب می شود که قیمت آن بالاتر از کلاس های پروازی بیزینس و اکونومی است. امکانات رفاهی این کلاس پروازی متفاوت و ویژه است که غالبا شامل: 
تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، سرویس اینترنت ماهواره ای، لپ تاپ، پریز برق برای شارژ ابزار الکترونیک، صندلی اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پشت و پشتی سر به حالت بالش انعطاف پذیر و سرویس بهداشتی جداگانه می باشد.

فرست کلاس

کترینگ فرست کلاس پروازی

در کلاس پروازی فرست کلاس غذاها گرم و لذیذ سرو می شوند و مسافران می توانند از منو غذایی متنوع، غذای دلخواه خود را سفارش دهند. سرویس دهی این کلاس پروازی متفاوت و ایده آل است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. مهمانداران این کلاس پروازی بسیار باتجربه و کارآزموده و توجه خاص و ویژه ای به مسافران دارند.

فرست کلاس پروازی

پذیرش فرست کلاس پروازی

مسافران پرواز فرست کلاس کانتر پذیرش جدا دارند، انتقال آنها تا هواپیما نیز به صورت مجزا می باشد و در دریافت کارت پرواز اولویت با آنها است. همچنین جالب است بدانید که مسافران این کلاس پروازی جز آخرین مسافرانی هستند که سوار هواپیما می شوند و اولین مسافرانی هستند که از هواپیما خارج می شوند.


افرادی که این کلاس پروازی را انتخاب می کنند، اصولا مسافران VIP و سرمایه داران بزرگ هستند. کلیه امکانات در این کلاس پروازی در یک کابین جدا از مسافران عادی ارائه می شود، در برخی موارد کابین صندلی فرست کلاس علاوه بر امکانات ارائه شده دارای اتاق جلسات و یک یا چند لابی نیز می باشد. این کلاس پروازی غالبا در هواپیماهای دو طبقه بوئینگ و ایرباس که فضای بیشتری را در اختیار دارند ارائه می شود و سود آورترین گزینه برای شرکت های هواپیمایی محسوب می گردد.

فرست کلاس پروازی

بیزینس کلاس: کلاس تجاری، دومین کلاس پروازی

این کلاس پروازی بعد از فرست کلاس در جایگاه دوم قرار دارد و سطحی متوسط از امکانات را در اختیار مسافران قرار می دهد. صندلی ها بیزینس کلاس در پشت صندلی های فرست کلاس و در دو ردیف مجزا قرار دارند و مبله هستند، این صندلی ها راحت، اتوماتیک و جادار هستند و امکانات صوتی و تصویری در کابین این نوع کلاس پروازی به صورت همگانی وجود دارد.

بیزینس کلاس پروازی

کترینگ بیزینس کلاس پروازی

کلاس پروازی بیزینس دارای کترینگ متفاوت و کامل می باشد و با سرو غذای گرم و نوشیدنی خوشمزه از مسافران پذیرایی می کند. در این نوع کلاس پروازی نیز همانند فرست کلاس کانتر مستقل پذیرش، حمل و نقل مجزا تا هواپیما و بالعکس وجود دارد. در کلاس پروازی بیزینس مهمانداران مودب و کارآزموده به مسافران توجه ویژه ای دارند و کابین آنها جدا است. قیمت این کلاس پروازی از فرست کلاس پایین تر است.

بیزینس کلاس پروازی

اکونومی کلاس: کلاس اقتصادی، پایین ترین کلاس پروازی

آخرین کلاس پروازی، کلاس اکونومی است که در کشور ما، ایران مسافران زیادی دارد. این نوع کلاس پروازی بیشترین صندلی ها را به خود اختصاص داده است، صندلی ها در کلاس پروازی اکونومی در کنار هم چیده شده اند و قابلیت خوابیدن را ندارند و دارای یک میز تاشو هستند و  از امکاناتی مانند: روزنامه، کارت راهنمای پرواز و مجله برخوردار هستند.  قیمت بلیط اکونومی کلاس از نظر اقتصادی به صرفه و پایین ترین قیمت را در میان کلاس های پروازی دارد. 

اکونومی کلاس پروازی
در بعضی از هواپیماها امکانات کلاس پروازی اکونومی بیشتر و دارای مانیتور و هدفون می باشد، در اکثر هواپیماها که دارای کلاس پروازی بیزینس هستند، مانیتوری بزرگ برای پخش برنامه ها وجود دارد. اما در برخی دارای مانیتورهای کوچک در پشت صندلی است که مسافران این کلاس پروازی در تغییر برنامه های آن قدرت انتخاب از گزینه های محدود را دارند. در اکثر موارد امکانات کلاس پروازی اکونومی وابسته به مدل هواپیما و خط پروازی متغیر است.

اکونومی کلاس پروازی

سرو غذا در اکونومی کلاس پروازی

غذای داخل این پروازها به عوامل متعدد بستگی دارد. بعضی از ایرلاین ها برای پروازهای کوتاه مدت غذا برای مهمانان سرو نمی کنند و فقط در پروازهای بین المللی غذا ارائه می دهند و برخی دیگر از ایرلاین ها برای مسافران بسته های غذایی در نظر گرفته اند که بعد از سفر همراه خود برند.

اکونومی کلاس پروازی

چرا هواپیماها کلاس پروازی متفاوت دارند ؟

در پروازهای کوتاه مدت کلاس های پروازی اهمیت زیادی ندارند، اما در پروازهای طولانی به دلیل امکانات متفاوت کلاس های پروازی اهمیت زیادی دارند. برای مثال اگر شما بخواهید  از تهران به کیش سفر کنید، پرواز شما زمان کوتاهی طول می کشد اما چنانچه به کشور دیگری مانند تایلند سفر کنید تقریبا حدود 7 ساعت در هواپیما هستید تا به مقصد خود برسید، در این زمان کلاس های پروازی به کمک شما می آیند تا پرواز مورد نظر را با توجه به نوع امکانات و هزینه مورد نظر انتخاب کنید.

بیزینس کلاس پروازی
لازم است دقت باشید که ایرلاین های مختلف در کلاس های پروازی متفاوت خدمات و امکانات یکسانی ارائه نمی شود و بستگی به نوع شرکت هواپیمایی باهم تفاوت دارند. توصیه می شود قبل از خرید بلیط پرواز حتما کیفیت و نوع امکانات ارائه شده را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و قاعدتا پروازهای بین المللی نسبت به پروازهای داخلی کشور خدمات بهتری را در کلاس پروازی بیزینس و اکونومی ارائه می دهند.

کلاس های پروازی شرکت های هواپیمایی ایران

ایرلاین های کشور ما ایران نیز مانند ایرلاین های کشور های دیگر دارای کلاس پروازی و شناسه نرخی هستند. در ایران سه شرکت هواپیمایی ماهان، ایران ایر و قشم ایر کلاس پروازی فرست وجود دارد که از امکانات بی نظیر و ایده آل برای مهمانان برخوردار است. اما بیشتر صندلی های پرواز ایران متعلق به کلاس پروازی اکونومی و تعداد محدودی کلاس بیزینس( تجاری) با امکانات متوسط است. اما با توجه به سیاست خود هر کدام از ایرلاین ها شناسه نرخی خاصی در نظر می گیرند.

اکونومی کلاس پروازی

دسته ی راهنمای پرواز 1399/09/23 نویسنده : میترا امیری 0 نظر 2423 بازدید 0 پسند

سوالات متداول درباره کلاس های پروازی

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.