نحوه پیگیری چمدان گم شده در فرودگاه

گم شدن چمدان قطعا یکی از استرس آورترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر فردی در فرودگاه پیش بیاید مخصوصا زمانی که شما در شهر یا کشور دیگری هستید این موضوع بیشتر می تواند موجب نگرانی شما شود.

در این مقاله قصد داریم نکاتی در مورد گم شدن چمدان در فرودگاه بگوییم تا زمانی که با این مشکل رو به رو می شوید توانایی گرفتن یک تصمیم کاربردی را داشته و سر در گم نباشید.

احتمال اینکه چمدان شما به طور کلی گم شود بسیار کم است اما به هر حال خطاهای انسانی به صفر نمی رسد و ممکن است باعث بروز مشکلاتی در تحویل بار به مسافران شود.

نکاتی در مورد پیشگیری از گم شدن چمدان 

چمدان رنگی

چمدان رنگی

استفاده از چمدان های رنگی و یا طرح های خاص به شما کمک می کند تا راحت تر چمدان خود را پیدا کنید. اکثر افراد از چمدان هایی به رنگ مشکی و قهوه ای استفاده می کنند و این موضوع می تواند کار خود و مامورین را در پیدا کردن چمدانشان سخت تر کند.

تگ های پرواز های قبل خود را جدا کنید

جدا کردن تگ

وجود تگ های بسیار زیاد بر روی چمدان باعث می شود تا ماموران فرودگاه سردرگم شوند و برای پیدا کردن اطلاعات آخرین پرواز بر روی چمدان کمی با مشکل مواجه شوند.

عکس گرفتن از چمدان

عکس گرفتن از چمدان

بعد از تکمیل کردن چمدانتان بهتر است که از آن عکس بگیرید اینکار در حالت عادی بسیار بی اهمیت دیده می شود اما زمانی را تصور کنید که چمدان شما گم شده است. یک عکس توصیف بهتری از چمدانتان برای ماموران فرودگاه دارد.

همراه داشتن اشیاء گران قیمت

اشیا قیمتی در چمدان

اشیاء گران قیمت و زینتی مثل جواهرات، تلفن همراه، لب تاپ، دوربین و... داخل چمدان قرار ندهید زیرا اکثر ایرلاین ها در مورد اشیا قیمتی سلب مسئولیت کرده اند.

مطالعه قوانین ایر لاین ها

مطالعه قوانین

قبل از پرواز قوانین مربوط به گم شدن وسایل و تجهیزات در هنگام سفر مربوط به هر ایر لاین را بخوانید تا در صورت نیاز بهترین تصمیم را گرفته و سر در گم نشوید.

چک کردن تایم پرواز ها

چک کردن تایم پرواز ها

اگر در طول سفر مجبور به عوض کردن دو یا سه هواپیما هستید فواصل بین پرواز را با دقت چک کنید و بیش از اندازه نزدیک هم بلیط تهیه نکنید زیرا اگر یکی از پرواز های شما به هر دلیلی تاخیر داشته باشد تمام برنامه های شما با اشکال مواجه خواهد شد همچنین این عجله ممکن است باعث مفقود شدن وسایل شما شود.

نگهداری از رسید تحویل بار

نگهداری از رسید تحویل بار

 رسید بار تحویل داده شده را نزد خود نگه دارید تا در صورت گم شدن مدرکی از چمدانتان داشته باشید.

داشتن تگ آدرس بر روی چمدان

داشتن تگ آدرس

همیشه تلاش کنید برچسبی بر روی چمدان خود قرار دهید و بر روی آن نشانه ای از خود و شماره تماس خود را اضافه کنید تا در صورت مفقود شدن چمدان مامورین فرودگاه و یا یابنده یا شخصی که به علت تشابه به اشتباه چمدان شما را برداشته است به راحتی بتواند با شما تماس بگیرد.

راه کار بعد از گم شدن چمدان در فرودگاه

1) در مرحله اول به این مسئله توجه داشته باشید که در صورت گم شدن چمدان اولین اقدام مراجعه به دفتر اشیای گم شده می باشد.

دفتر اشیای گم شده

2) در دفتر فرودگاه فرم مربوط به اشیای گم شده را پر کنید و در آن اطلاعات تماس و آدرس محل زندگی را به صورت دقیق توضیح دهید.

3) در صورتی که نتوانستید به دفتر پشتیبانی دسترسی داشته باشید باید با پشتیبانی پرواز تماس گرفته و موضوع را گزارش دهید امکان دارد چمدان ها شما با پرواز بعدی به فرودگاه برسد و یا اینکه اشتباهی به فرودگاه دیگری فرستاده شده است در این صورت ممکن است چند ساعت تا چند روز این فرآیند تحویل به طول بی انجامد البته نیازی به ماندن و صبر کردن نیست و در صورت پیدا شدن چمدان ایرلاین موظف است چمدان را به ادرس ذکر شده در فرم ارسال کند.

گم شدن چمدان

4) در بعضی از موارد ایرلاین بخشی از هزینه های سفر یا ادامه مسیر را متقبل می شوند تا قسمتی از خسارت وارد شده را جبران کنند.

پرداخت غرامت

اگر چمدان پیدا نشد بهترین راهکار چیست؟

  • در صورتی که بعد از گذشت 30 روز از گزارش مفقودی باز هم چمدان پیدا نشد. ایرلاین مورد نظر موظف است تا به شما غرامت پرداخت کند عموما ایرلاین ها این غرامت را به صورت وجه نقد پرداخت نمی کنند و بر اساس تخفیف در پروازهای بعدی ارائه می دهند.
  • البته اگر قرار به پرداخت غرامت هم باشد و ایرلاین مورد نظر مسئولیت گم شدن و پرداخت را به عهده بگیرد مسئله ای که پیش میاید این است که اولا ایرلاین در مقابل اشیا قیمتی مثل لپ تاپ و طلا هیچ مسئولیتی بر عهده ندارد و در مقابل مابقی وسایل نیز فقط خسارت پرداخت می کنند که آن هم نه بر اساس قیمت اصلی وسایل گم شده بلکه بر اساس وزن چمدان و به صورت تقریبی محاسبه می شود.
  • فرم PIR یا همان فرم شکایت را در نزد خود نگه دارید تا در صورت نیاز مدرکی برای استناد کردن داشته باشید.
کلام آخر...

بهتر است نکاتی را که در مورد پیشگیری از گم شدن چمدان هست را جدی بگیرید و تا حد امکان از مشکلات پیشگیری کنید. اما در صورتی که چمدان خود را گم کردید سعی کنید در خونسردی بهترین تصمیم را گرفته تا موجب اوقات تلخی در سفر نشود.

دسته ی راهنمای پرواز 1401/03/04 نویسنده : بهناز طاهری 0 نظر 2018 بازدید 1 پسند

سوالات متداول درباره نحوه پیگیری چمدان گم شده در فرودگاه

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.