logo

لغو دریافت مالیات فعالان اقتصادی مناطق آزاد

دبیر کل مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش از فسخ دستورالعمل سازمان امور مالیاتی که شامل اخذ مالیات از فعالان اقتصادی در مناطق آزاد بود خبر داد. (آپدیت 1401/03/16)

ابطال دستور العمل مالیاتی

طهمورث قاسمی در گفتگویی خبری اعلام کرد: پس از صدور دستورالعملی در خصوص نحوه محاسبه مالیات از سوی دیوان عدالت اداری و اعمال معافیت های موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران مغایرت آن با متن ماده 13 بررسی شد و رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال این دستورالعمل و لغو آن بود.

وی افزود: در دستورالعمل صادره ایراداتی همچون یکسان پنداری خدمات و تولیدات وجود داشت و تمرکز آن بر مطلق فعالیت های تولیدی بود، در صورتی که دیوان عدالت اداری معتقد است که خدمت را نمی توانیم تسهیم کنیم.

قاسمی در ادامه افزود: خدمت با در منطقه آزاد و یا بیرون از آن صورت می گیرد و در صورتی که در منطقه آزاد است طبق موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران از پرداخت مالیات معاف است و اگر در خارج از منطقه آزاد باشد مالیات اخذ خواهد شد.

همچنین مشاور فراکسیون مناطق آزاد در سخنرانی مجلس شورای اسلامی گفت: ایراد دیگری که بر دستورالعمل صادره وارد بود این بود که نظارت آن بر پایه و مبدا هزینه بود، همچنین قاعده محاسبه دارای اشکالاتی بود که با اصل قانون ناهمخوانی داشت و از لحاظ حقوقی و قانونی مشکلاتی در پی داشت. در واقع رای مذکور دستورالعمل صادره را باطل نموده است.

وی تصریح کرد: رای دیوان عدالت اداری موضوعی متمایز است و بحث آن مبنی بر دستور العملی است که بر مبنای فرمولی محاسبه شده است.

قاسمی همچنین تصریح کرد: دستورالعمل صادر شده مشمول حقوق و دستمزد کارکنان شاغل در منطقه آزاد نمی باشد، لکن امیدواریم بتوان از ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران استفاده نمود. 

دسته ی اخبار کیش 1401/03/17 مریم اکبری 0 نظر 1247 بازدید 0 پسند

سوالات متداول درباره لغو دریافت مالیات فعالان اقتصادی مناطق آزاد

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.