فرودگاه بین المللی کیش

در سال 1352 روستای ماشه که در شمال شرقی کیش واقع بود، تخلیه شد و به عنوان مکانی جهت ساخت هتل، ویلا ، بازار و همچنین فرودگاهی مجهز انتخاب شد و عملیات ساخت و ساز آغاز گردید.
ساخت فرودگاه ، هتل ، بازار ، تاسیسات رادیو و تلویزیون ، نیروگاه برق، آب شیرین کن و زیرساخت های لازم جهت ارتقای جزیره کیش به یک مکان گردشگری در دستورکار قرار گرفت. سازمان عمران کیش، با الگو برداری از جزیره هاوایی و جزایر دریای مدیترانه و با هزینه های بسیار، عملیات ساخت و ساز جزیره کیش را آغاز کرد و فاز اول و بخشی از فاز دوم ، پیش از انقلاب اسلامی اجرا گردید.

پس از بررسی ها و بازدیدهای کارشناسان، در سال 1356 با ورود اولین هواپیمای مسافربری، فرودگاه  کیش به صورت رسمی افتتاح شد تا پیش از انقلاب اسلامی، کیش محلی برای تفریح و اقامت خانواده شاهنشاهی باشد.

فرودگاه بین المللی کیش

در سال 1365 کیش به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی شد و برای عموم مردم ، جهت مسافرت و خرید بازگشایی شد از همان زمان کیش مورد استقبال مردم قرار گرفت و هرساله میزبان مسافران و گردشگران بسیاری می باشد.

در سال 1371 سازمان منطقه آزاد کیش تاسیس گردید و باعث شد رشد و توسعه جزیره کیش با سرعت بیشتر انجام شود، با افزودن تجهیزات و چراغ های مخصوص پرواز در شب به باند فرودگاه در سال 1373 پروازهای شبانه به لیست پروازی این فرودگاه اضافه شد. در آن زمان ، فرودگاه کیش یکی از پررفت و آمدترین و بزرگترین فرودگاه های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد بود.

این فرودگاه در حال حاضر، سالانه 25 هزار پرواز و 30 میلیون مسافر را مدیریت میکند . به همین دلیل پنجمین فرودگاه پرتردد کشور محسوب می شود.  

مشخصات فرودگاه کیش

مساحت فرودگاه کیش 9 کیلومتر مربع می باشد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 31 متر است. ساخت 4 ترمینال مجزا در این فرودگاه باعث شده تا رسیدگی و جواب‌دهی به گردشگران داخلی و خارجی به سهولت انجام شود. 

ترمینال های داخلی مساحتی بالغ بر 9500 مترمربع و ترمینالهای خارجی 4000 مترمربع مساحت دارد. همچنین دارای دو باند موازی می باشد که طول هرکدام از آنها 3650 متر و عرض آنها  45 متر  است.

ترمینال‌های فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه کیش ترمینال‌های جداگانه ای برای پروازهای داخلی و خارجی دارد.

پروازهای داخلی : یک ترمینال مخصوص برای پروازهای داخلی که از 6 صبح تا 12 شب پاسخگوی مسافران می باشد.

پروازهای خارجی : دو ترمینال برای پروازهای خارجی وجود دارد که ترمینال شماره 1 مخصوص پروازهای خروجی و ترمینال شماره 2 مخصوص پروازهای ورودی است.

شرکت های هواپیمایی و مقاصد پروازی فرودگاه کیش

ایرلاین‌های بسیاری در فرودگاه کیش فعالیت میکنند. هواپیمایی اترک ، ماهان ، کیش ایر ، آسمان ، ایران ایر ، زاگرس ، معراج و قشم ایر از جمله این هواپیمایی ها هستند.
مقاصد پروازی داخلی شامل  شهرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، اصفهان، کرمان،اهواز،تبریز،بندرعباس،همدان،یزد،رشت،بوشهر،ساری ، کرمانشاه،گرگان،کاشان،عسلویه،سنندج،ارومیه و جم می باشد.
همچنین شهر دبی و مسقط ، مقصد پروازهای خارجی فرودگاه کیش هستند.

امکانات رفاهی فرودگاه کیش

امکانات رفاهی فرودگاه کیش

  • جایگاه تشریفات اختصاصی (VIP/CIP): خدمات و امکانات ارائه شده در این جایگاه بسیار لوکس و خاص می باشد. شما میتوانید پس از پایین آمدن از پله های هواپیما ، بلافاصله سوار ماشین اختصاصی خود شده ، به جایگاه ویژه بروید ، به استراحت بپردازید و در سالن فرودگاه معطل نشوید. همچنین کارمندان جایگاه تشریفات اقدامات لازم را برای دریافت کارت پروازی و یا تحویل چمدان و وسایل شما  انجام میدهند و حتی به جای ایستادن در صف‌های طولانی گیت های فرودگاه، شما می توانید از گیت های اختصاصی جایگاه تشریفات استفاده نمایید.
  • خدمات پزشکی فرودگاه کیش: واحد اورژانس فرودگاه در بخش ترمینال ورودی پروازهای داخلی قرار دارد و در تمام ساعات شبانه روز آماده و فعال می باشد تا در صورت نیاز ، خدمت رسانی کند. یک دستگاه آمبولانس در این واحد وجود دارد تا در موارد ضرروی ، افراد را به بیمارستان برساند.
  • شعب بانکی فرودگاه کیش: بانک ملی تنها بانکی است که در فرودگاه کیش شعبه دارد و در ترمینال ورودی پروازهای داخلی قرار دارد. جهت رفاه حال مسافران، 11 دستگاه خودپرداز در فرودگاه تعبیه شده است. بانک های سپه، سامان، کشاورزی، ملت ، تجارت، صادرات، انصار، سرمایه، شهر، دی و پست بانک از جمله بانک هایی هستند که در سالن فرودگاه خودپرداز دارند.
  • خدمات حمل و نقل: در فرودگاه کیش تعداد بسیار زیادی تاکسی فعالیت دارند. بیشتر از 700 دستگاه تاکسی برای جابه جایی مسافران موجود است. همچنین دفتری برای اجاره خودرو در ترمینال ورودی پروازهای داخلی مستقر است که شما میتوانید خودروهای بدون راننده اجاره کنید. شماره تلفن 141 جهت رسیدگی به شکایات مسافران از خدمات تاکسی ها و خودروهای اجاره ایی راه اندازی شده است.
  • پارکینگ فرودگاه کیش: سه پارکینگ عمومی بزرگ در فرودگاه کیش وجود دارد.
  1. پارکینگ شماره یک : مساحت این پارکینگ 5000 مترمربع است و برای 134 خوردو ظرفیت دارد. پارکینگ شماره یک دارای کارواش و سایه بان می باشد و روبه روی برج مراقبت و ترمینال پروازهای داخلی قرار دارد.
  2. پارکینگ شماره دو : مساحت این پارکینگ 6000 مترمربع است و برای 250 خودرو ظرفیت دارد. پارکینگ شماره دو در کنار پایگاه پلیس فرودگاه قرار دارد و از امنیت بالاتری برخوردار است.
  3. پارکینگ شماره سه : مساحت این پارکینگ 3000 مترمربع است و برای 100 خودرو ظرفیت دارد. پارکینگ شماره سه در کنار ایستگاه پلیس فرودگاه قرار دارد
  • رستوران و کافی شاپ فرودگاه کیش: برای رفع نیازهای مسافران، رستوران و کافی شاپ  در ترمینال های خروجی فرودگاه ،راه اندازی شده است. سرو انواع نوشیدنی ها، غذاهای ایرانی و دریایی در این رستوران انجام می شود و تا زمانی که پروازها انجام میشوند آماده خدمت رسانی است.
  • صرافی فرودگاه کیش: در بخش ترمینال ورودی پروازهای خارجی، واحد صرافی راه اندازی شده که مسافران در صورت نیاز می‌توانند در دو نوبت صبح و بعدازظهر به این واحد مراجعه نمایند.
  • خدمات پستی فرودگاه کیش: در بخش ترمینال خروجی پروازهای داخلی، شعبه ای از پست قرار دارد که مسافران می توانند کالاهای خود را از طریق گمرک و پس از طی کردن مراحل آن ، ارسال نمایند
  • اینترنت رایگان در فرودگاه کیش: در این فرودگاه ، اینترنت به صورت وای فای و رایگان در اختیار مسافران عزیز قرار گرفته تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند.
  • دفتر اشیای گم شده: در بخش ترمینال خروجی پروازهای داخلی ، دفتر اشیاء گمشده قرار دارد که مسافران در صورت نیاز می توانند با ارائه کارت شناسایی ، وسایل گمشده خود را تحویل بگیرند.

فرودگاه بین المللی کیش

معرفی هتل های نزدیک به فرودگاه کیش

هتل های پنج ستاره شامل : هتل شایگان کیش، هتل پارمیدا کیش، هتل ایران کیش، هتل مریم کیش

هتل های چهار ستاره شامل : هتل فلامینگو کیش، هتل آریان کیش، هتل گرند کیش، هتل هلیا کیش

هتل های سه ستاره شامل : هتل پارس نیک کیش، هتل جام جم کیش، هتل لوتوس کیش، هتل شایلی کیش، هتل پارسیان کیش

اطلاعات تماس فرودگاه کیش

جهت برقرای تماس با اطلاعات پرواز جزیره کیش می توانید با شماره 199 تماس بگیرید. همچنین شماره تلفن های 07644443300 و 07644443200 آماده پاسخگویی به سوالات مسافران عزیز می باشد.

 

دسته ی معرفی اماکن کیش 1399/08/21 نویسنده : فائزه عین آبادی 0 نظر 3051 بازدید 0 پسند

سوالات متداول درباره فرودگاه بین المللی کیش

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.