شهر باستانی حریره کیش

جزیره زیبای کیش که در قدیم قیس نام داشته است، مکان پهلو گرفتن کشتی های زیادی از کشورهای مختلف مانند: کشورهای عربی، چین، هند و ... بوده است. در این مقاله  از شهر باستانی زیبا و سرسبز حریره واقع شده در ساحل شمالی جزیره و از جمله شهر های ثروتمند کشور در گذشته گفتگو می کنیم.

تاریخچه شهر باستانی حریره

این شهر متعلق به قرن پنجم تا دهم هجری، در زمان حکومت قیس ها بر جزیره، در دوره ی ساسانیان می باشد و قدمت آن طبق گفته باستان شناسان متعلق به 800 سال پیش است که متاسفانه با گذشت زمان در حال تخریب است. شهر حریره کیش  شهری با معماری برون گرا، وسعتی حدود 120 هکتار دارد و بر صخره ای با ارتفاع 10 متر قرار گرفته است، معماری این شهر بسیار زیبا و منظم بوده و نام حریره به این شهر به دلیل سبز و لطیف بودن اختصاص یافته است. شهر باستانی حریره در دوره ایلخانان مورد بازسازی قرار گرفته است، این شهر حدود 500 سال بسیار پر رونق بوده و در زمان فراموش شدن سیراف با پایین رفتن آن، شهر حریره روند صعودی داشته است. 

شهر حریره

بناهای شهر تاریخی حریره

بناهای این شهر مشابه شهر های قدیمی دیگر که از خشت ساخته شده اند نیست و در ساخت آنها از سنگ های مرجانی، سنگ های آهکی، ساروج، ملات و گچ استفاده شده است. بناهای این شهر دیواره های محکم سنگی دارند که روی آن ها گچ کشیده شده و در برابر خطرات احتمالی  از مقاومت لازم برخوردار بوده اند. در این شهر اتاقی بزرگ برای دیدار و تبادل نظر تاجر های کشورهای مختلف جهت مبادلات اقتصادی وجود داشته است که نشان دهنده ی رونق اقتصادی این شهر در گذشته است. از بناهای اصلی این شهر می توان به خانه ی معروف به خانه اعیانی، حمام بزرگ، قنات قدیمی، بخش کارگاه صنعتی و مسجد جامع شهر حریره اشاره کرد.

خانه اعیانی شهر حریره

از مشهور ترین بناهای این شهر خانه اعیانی است که به دلیل وسعت زیاد یه این نام معروف شده است و شامل یک خانه بزرگ شمالی و خانه ی کوچکتر جنوبی می باشد. این خانه مشابه خانه های اعیانی در شهرهای مانند کاشان، یزد و اصفهان می باشد. خانه اعیانی از قدیمی ترین خانه های جنوب کشور با این سبک معماری است، هنوز نشانه های از معماری زیبای این بنا همچون سکوی جلو درب ورودی، اتاق شاه نشین بزرگ در کنار درب ورودی و راهرو متصل به حیاط دیده می شود. وجود کاشی های ستاره فام مشابه به کاشی های استفاده شده در معماری گنبد سلطانیه نشان دهنده ی توان مالی بالای صاحب خانه بوده است و دلیلی بر اعیانی بودن این خانه ی  زیبا و بزرگ می باشد.

خانه اعیانی شهر حریره

مسجد شهر حریره

مسجد شهر حریره از بناهای مهم این شهر است که در دوران سلجوقیان ساخته شده است، بهترین و طلای ترین دوران جزیره مربوط به زمانی است که مسلمانان وارد آن شده اند، این مسجد در طی گذشت سال ها مورد بازسازی و در برخی موارد گسترش قرار گرفته است، مسجد شهر حریره دارای چهار محراب است که گاهی از اوقات تاجران نیز در آن اسکان می کرده اند بدون سقف بودن این مسجد بر جذابیت آن افزوده است و برای مسافران و گردشگران دیده این شهر جالب می باشد.

حمام شهر حریره

حمام شهر حریره با مساحتی حدود 500 متر مربع از نظر کارشناسان و باستان شناسان از قدیمی ترین حمام های ایرانی محسوب می شود که در دورهای متفاوت برای جلوگیری از تخریب و اهمیت این بنا مورد بازسازی قرار گرفته است. این حمام با توجه به اینکه در نزدیکی خانه ی اعیانی قرار دارد، بیشتر برای استفاده ی شخصی ساکنان شهر حریره بوده است و شامل قسمت های مختلف مانند: دو خزینه، سربینه، اتاق دلاک و خدمه و یک انبار می باشد. حمام ایرانی از جذاب ترین بخش معماری ایران محسوب می شود و وجود حمام نشان دهنده اهمیت پاکیزگی و نظافت در میان ایرانیان از زمان های بسیار قدیم است.

شهر حریره

کارگاه های صنعتی شهر حریره

از مکان های بسیار جذاب این شهر که سال های بسیاری مورد بحث باستان شان و کارشناسان بوده است، اتاق های خاص با کف شیاردار است که قبلا تصور میشد محلی برای استحصال مروارید بوده است، اما در حال حاضر مشخص شده که این شیار ها مخصوص استحصال شیره خرما بوده است. از دیگر بخش های دیدنی شهر حریره کارگاه تولید شیشه است که دارای چندین کوره ی شیشه گری می باشد. مردم شهر حریره بسیار فعال بوده اند و به تجارت، صید مروارید، کشت خرما، تولید شیشه و مصنوعات شیشه ی مشغول بوده اند.

قنات ها و آب انبارهای شهر حریره

از دلایل مهم برای رونق در جزیره وجود آب شیرین است که از عوامل گرانبها و با ارزش محسوب می شود. قنات ها آب شیرین را از عمق به روی زمین می آورند. سیستم آب رسانی هوشمندانه در کیش قدمتی 2500 ساله دارد. آب های حاصل از بارندگی های فصلی اندک به داخل مخازن یا قنات ها هدایت می شود و مرجان ها که یک فیلتر طبیعی محسوب می شوند، آب را تصفیه می کنند. آب انبارها همراه با کانال ها و قنات ها آب شیرین را برای ساکنان جزیره فراهم می کرده اند. در حال حاضر قنات ها و آب انبارها تبدیل به جاذبه های زیبا و دیدنی جزیره ی کیش شده اند.

شهر حریره

بازدید از شهر باستانی حریره

بازدید از این شهر در جزیره رایگان میباشد، مجموعه شهر حریره در تمامی روزها از ساعت 10 صبح تا 10 شب پذیرای بازدیدکنندگان است. بازدید از شهر باستانی حریره حدود 2 تا 3 ساعت زمان می برد. بهتر است در سفر خود به کیش با برنامه ریزی درست در کنار جاذبه ها و مراکز خرید متنوع حتما از این مجموعه دیدن کنید.
 

دسته ی معرفی اماکن کیش 1399/08/14 نویسنده : میترا امیری 0 نظر 3976 بازدید 1 پسند

سوالات متداول درباره شهر باستانی حریره کیش

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.