خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی از اماکن تاریخی جزیره کیش است که در بخش حریره واقع شده و بازدید از آن برای عموم مردم رایگان است. خانه اعیانی نمایی از یک خانه سنتی می باشد که متاسفانه در موردنگهداری از این خانه بسیار کم لطفی شده است.

چرا به خانه اعیانی معروف است؟

از آنجایی که دیواره های خانه تماما کاشی کاری شده است و این کاشی ها به صورت وارداتی به کشور وارد می شده از این رو حدس می زنند که صاحب و یا صاحبان خانه افراد بسیار ثروتمندی بوده اند به همین دلیل به آن خانه اعیانی گفته می شود.

خانه اعیانی

درباره خانه اعیانی

به علت نزدیک بودن خانه اعیانی به دریا و توجه بسیار کم مسئولان، این خانه فرسایش بسیار زیادی را تجربه کرده است و از کل بنای خانه فقط قسمتی از حمام و دالان هایی برای فرار و آشپزخانه و قسمت هایی از خشت و آجر باقی مانده است و نمای یک خانه کامل را ندارد.
خانه اعیانی در شهری  حدود 120 هکتار واقع شده است که در گذشته از مراکز اصلی تجارت صیادان و تاجران مروارید بوده است. نمای خانه اعیانی رو به دریا می باشد و دور از هیاهوی شهر آرامش بسیار زیادی دارد خانه اعیانی بر فراز تپه های نسبتا بلند بنا شده است.

خانه اعیانی

خانه اعیانی از آثار باستانی جزیره کیش می باشد اما به اندازه کافی به آن توجه نشده است از این رو بشدت در معرض تخریب و نابودی می باشد.
به طور کلی اطلاعات دقیقی از کاربری خانه و یا صاحبان خانه وجود ندارد به این علت که بخش زیادی از خانه از بین رفته است و هیچ کتیبه ای نیز در این خانه پیدا نشده است. 
اما از آنجایی که خانه در نزدیکی دریا احداث شده است حدس می زنند که در تجارت ماهی و صیادی نقش بسیار پررنگی داشته است.

خانه اعیانی در معرض نابودی

با اینکه خانه اعیانی از قدیمی ترین خانه های کشف شده در ایران است اما متاسفانه هیچ مرمت، نگهداری و بازسازی در آن صورت نگرفته است. مردم آزادانه داخل خانه رفت و آمد داشته که این خود باعث تخریب بیشتر خانه در سال های آینده خواهد شد.

خانه اعیانی

خانه اعیانی در کنار دریا بنا شده است و از آنجایی که به آن توجهی نمی شود کاملا در معرض ویرانی و نابودی قرار گرفته است.

نکاتی در مورد خانه اعیانی

  • در زیر خانه دالان های نسبتا بزرگ زیادی حفر شده است که مورخان پیش بینی می کنند کاربرد این دالان ها در زمان جنگ برای فرار افراد خانه خصوصا صاحب خانه بوده است. 
  • خانه اعیانی نمونه بارز و کامل از یک خانه بسیار سنتی به سبک ایران است که چندین خانواده با یکدیگر در یک خانه زندگی می کردند.
  • بقایای بجا مانده از این خانه شامل: میهمان خانه، آشپزخانه، اتاق های متعدد، محل اسکان زنان همچنین وجود چاه های بسیار زیاد برای برداشت آب می باشد. حمام باقی مانده در این خانه از قدیمی ترین حمام های کشف شده در تاریخ ایران می باشد.

خانه اعیانی

  • نکته جالب در مورد حمام خانه اعیانی محل احداث و بزرگی آن بوده است این حمام در قسمت جنوبی خانه بنا شده و توسط دالان هایی از یکدیگر جدا شده است این احتمال وجود دارد که بخشی از حمام مربوط به صاحب خانه و بخش دیگر آن یک حمام عمومی برای ساکنین شهر و یا افراد خانه بوده است.
  • خانه هایی مانند خانه اعیانی را بیشتر در شهر هایی نظیر اصفهان، کاشان و یزد یافت می شوند. به این صورت که نشان گر زندگی چند خانواده با هم در یک خانه باشند.

مکان های تفریحی اطراف خانه اعیانی

 درخت سبز کیش: درخت سبز یک درخت انجیر است که فاصله ای چند دقیقه ای با شهر حریره دارد و دارای ریشه های بسیار بلند و قوی دارد و همین موضوع سبب شده که عمر آن به صد ها سال برسد که از مکان های دیدنی جزیره کیش محسوب می شود.

درخت سبز کیش

شهر زیر زمینی کاریز: کانال های آب بسیار زیادی در شهر زیر زمینی کاریز وجود دارند که محلی برای هدایت آب های خارج شده از چاه می باشند و برای دسترسی راحت تر مسیر مشخصی به آب ها داده شده است. امروزه با گسترش امکانات داخلی و مرمت و بازسازی به یک شهر زیر زمینی تبدیل شده است.

خانه اعیانی

خانه مردم شناسی بومیان کیش: مالک آن از تاجران مروارید در جزیره کیش بوده است امروزه از این خانه نمادی به عنوان یک زندگی سنتی در کیش یاد می شود و برای اهالی جزیره اهمیت بسیار زیادی دارد.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

کشتی یونانی: کشتی یونانی که در مسیر ایران به دلایل نامعلوم به گل نشسته و پس از تلاش های بسیار زیاد، موفق به خارج کردن کشتی نشده اند امروزه به یکی از اماکن دیدنی جزیره کیش تبدیل شده است.

کشتی یونانی

مدت زمان بازدید از خانه اعیانی

تایم رفت و برگشت و بازدید از خانه حدود سه ساعت تخمین زده می شود و بهترین زمان برای بازدید از خانه اعیانی از شروع پاییز تا اواسط بهار می باشد.

دسته ی گردشگری 1401/03/17 نویسنده : بهناز طاهری 0 نظر 1266 بازدید 0 پسند

سوالات متداول درباره خانه اعیانی کیش

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.