جزیره های خلیج فارس

جزایر خلیج فارس از محبوب ترین و پرطرفدارترین مقصدها برای مسافران و گردشگران محسوب می شوند، جزایر بسیاری در خلیج فارس وجود دارند که هر کدام اهمیت ویژه خود را دارند، در میان جزایر خلیج فارس بیش از 30 جزیره متعلق به ایران است که بعضی از این جزایر مسکونی و برخی دیگر به دلیل جزر و مد و رفتن به زیر آب غیر مسکونی می باشند، جزایر خلیج فارس در کشور ما ایران در سه استان جنوبی کشور قرار گرفته است که شامل:

  1. استان هرمزگان
  2. استان خوزستان
  3. استان بوشهر

در این مقاله با کیش میزبان همراه باشید تا شما را با جزایر مسکونی خلیج فارس بیشتر آشنا کنیم:

جزایر ایرانی خلیج فارس

جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان

استان هرمزگان در شمال تنگه هرمز قرار دارد و قطب گردشگری و اقتصاد کشور محسوب می شود، 14 جزیره از مجموعه جزایر خلیج فارس متعلق به استان هرمزگان می باشد که در مورد هریک به اختصار توضیح میدهیم.

جزیره قشم

جزیره قشم با وسعت 150 کیلومتر بزرگترین جزیره خلیج فارس و بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان محسوب می شود، وسعت جزیره قشم 2.5 برابر جزیره بحرین می باشد و از بیشترین کرانه در میان جزایر خلیج فارس برخوردار می باشد، جزیره قشم دارای سواحل متنوع صخره ای، ماسه ای و گلی است. این جزیره در تنگه هرمز از دارای موقعیت راهبردی حساسی می باشد.
جزیره قشم از نقاط برجسته گردشگری در استان هرمزگان محسوب می شود و در شرق جزیره شهر قشم، بزرگترین شهر جزیره قرار گرفته است، آب های اطراف جزیره زیستگاه بسیار مناسب برای دلفین ها می باشد، در حیات وحش این جزیره آهوی جبیر و پرندگان بومی و مهاجر متنوع نیز قرار دارند.

جزیره قشم

جزیره ابوموسی

جزیره ابوموسی در نزدیکی خط استوا و در جنوبی ترین قسمت با مساحت 25 کیلومتر مربع قرار دارد، در این منطقه نسبت به سایر نقاط استان هرمزگان هوا معتدل تر است اما گرما، رطوبت و شرجی بسیار بالا می باشد و تنوع آب و هوایی ندارد. جزیره ابوموسی دارای فرودگاه و اسکله می باشد، اما تردد مسافران در این جزیره از طریق بندر لنگه انجام می شود.
جالب است بدانید که کشور امارات ادعای مالکیت این جزیره را دارد و این امر باعث افزایش حضور نظامی ایران در این منطقه شده است، جزیره ابوموسی مرکز صدور نفت خام با ظرفیتی چشمگیر است و این امر باعث موقعیت راهبردی بسیار بالای این جزیره شده است، ایران از طریق جزیره ابوموسی بر تنگه هرمز نظارت دارد. در این منطقه ورود عموم مردم مجاز نمی باشد و گرفتن اجازه تردد برای افراد غیر مقیم ضروری است.

جزیره ابوموسی

جزیره کیش

جزیره کیش تنها جزیره خلیج فارس است که قنات آب شیرین دارد و از بالاترین ظرفیت گردشگری و تفریحی در میان جزایر خلیج فارس برخوردار می باشد، این جزیره چهارمین مقصد گردشگری جنوب غربی آسیا است و دبی و لنکاوی در مالزی لقب خواهر خوانده های کیش را دارند.
جزیره کیش دارای جاذبه های متنوع باستانی و تفریحی می باشد، این جزیره از تنوع بسیار بالای مکان های اقامتی برخوردار است و افراد با توجه به بودجه و سلیقه خود میتوانید مکان مناسب برای اقامت را انتخاب کنند. در سال های اخیر ساخت و ساز در این جزیره گسترش داشته که با رونق اقتصادی همراه بوده است، اما این امر باعث از بین رفتن فضاهای بکر و طبیعی در جزیره شده است.

جزیره کیش

  

جزیره لاوان

جزیره زیبا و مرجانی لاوان معروف به مروارید خلیج فارس در استان هرمزگان می باشد، این جزیره با مساحت 81 کیلومتر بعد از جزیره قشم دومین جزیره بزرگ خلیج فارس می باشد و در گذشته جزیره لاوان قطب صید ماهی بوده است، در طبیعت این منطقه آهوی جبیر و گوسفند وحشی وجود دارند و سواحل آن بستر بسیار مناسب برای تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی و سبز می باشد.
جزیره لاوان از موقعیت راهبردی قابل توجه به دلیل فعالیت شرکت نفت لاوان و سکوهای متعدد نفتی برخوردار است، اقامتگاه های بومی مناسب در سواحل لاوان برای اقامت وجود دارد، علاوه بر آن در سواحل جزیره لاوان امکان چادر زدن و استفاده از طبیعت بکر  همراه با سپری کردن شبی خاطره انگیز فراهم است.

جزیره لاوان

جزیره هرمز

جزیره مسکونی هرمز دارای مساحت 42 کیلومتر مربع می باشد و به دلیل تنوع خاک های این منطقه لقب بهشت زمین شناسان را به خود اختصاص داده است، خاک این جزیره سرخ و ساحل آن نقره فام است، کوه های جزیره هرمز دارای رنگ زرد، سفید و سرخ می باشد و مردم محلی این منطقه از خاک سرخ کوه (گلک) به عنوان ادویه استفاده می کنند.
در اسکله قشم و بندرعباس شناور برای رفتن به جزیره هرمز وجود دارد، جزیره هرمز که مکانی جذاب برای گردشگران است از امکانات اقامتی مناسب برخوردار می باشد، این جزیره دارای جاذبه های متنوع گردشگری است و علاوه بر قدم زدن در ساحل می توانید از غذاهای سنتی و با کیفیت این جزیره لذت ببرید.

جزیره هرمز

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی با وسعتی حدود 23 کیلومتر مربع در حد فاصل جزیره کیش و لاوان قرار دارد، جزیره مسطح هندورابی مشخصه طبیعی جز رشته کوهی کوتاه که متصل کننده جزیره به دریا وجود ندارد، جزیره هندورابی از موقعیت راهبردی و از رونق صنعتی خاصی برخوردار نمی باشد.
ساکنان جزیره هندورابی به صیادی و غواصی می پردازند و گونه های جانوری در این منطقه بسیار محدود هستند، باز و شاهین پرندگان این منطقه می باشند، در سال 1396 بندر و فرودگاه جهت توسعه گردشگری در این منطقه احداث شده است، چنانچه علاقه مند به دیدن این جزیره بکر و زیبا می باشید، سفر یک روزه برای رفتن به این منطقه کفایت می کند.

جزیره هندورابی

جزیره هنگام

جزیره  مسکونی و زیبای هنگام با وسعت 50 کیلومتر مربع در جنوب قشم واقع شده است، این جزیره متشکل از دو روستای هنگام کهنه و هنگام نو می باشد که تمامی ساکنان آن با یکدیگر خویشاوند می باشند، جزیره هنگام که از امکانات اقامتی برخوردار می باشد، مردم آن علاوه بر ماهیگیری به ساخت صنایع دستی کوچک می پردازند و به گردشگران عرضه می کنند، همچنین زنان محلی در اطراف اسکله با درست کردن نان محلی و سمبوسه خوش عطر و طعم آماده پذیرایی از مسافران هستند.
مسافران از طریق قایق های تندرو جزیره قشم می توانند به جزیره هنگام سفر کنند، از جذابیت های زیبا و شگفت انگیز این منطقه تماشای شنا و پرش دسته جمعی دلفین ها در اطراف جزیره است، همچنین از دیگر جاذبه های این منطقه آب های زلال و شنای ماهی ها، ساحل نقره فام و زیبا، آفتاب پرست ها و آهوها را به شمار آورد.

جزیره هنگام

جزیره لارک

جزیره مسکونی لارک در تنگه هرمز با مساحت تقریبی 7.5 کیلومتر قرار دارد و دارای کوه های آتشفشانی مخروطی شکل میباشد، شغل اغلب بومیان این منطقه صیادی و غواصی می باشد. برای رفتن به این منطقه و جزیره لارک بهترین  انتخاب جزیره قشم است.
شما برای دسترسی به جزیره مرجانی لارک می توانید از قایق محلیان نیز استفاده کنید و از سفر یک روزه به این جزیره زیبا نهایت لذت را ببرید. جزیره لارک فاقد امکانات رفاهی و اقامتی است اما می توانید از سواحل بکر آن برای پیاده روی. گردشگری استفاده کنید و لحظات خود را با آرامش توام کنید.

جزیره لارک

جزیره تنب بزرگ

جزیره دایره ای شکل تنب بزرگ 11 کیلومتر مربع وسعت دارد، تنب در اصل (تمب) به معنی تپه و تل است و به دلیل ساختار جزیره اینگونه نامگذاری شده است، خاک این جزیره ماسه ای، شنی و فاقد پوشش گاهی خاصی می باشد، در جزیره تنب بزرگ مارهای سمی زیادی زندگی می کنند و انواع ماهی های خوراکی و غیر خوراکی نیز در آب های اطراف این جزیره وجود دارند.
جزیره تنب بزرگ مسکونی و کاملا نظامی است و تنها در شهرک ساحلی خانه و امکانات مسکونی برای خانواده های نظامیان ساخته شده است، امکان تردد مسافران و گردشگران به این منطقه وجود ندارد، همچنین این جزیره دارای موج شکن های بزرگ و معدن خاک سرخ می باشد.

جزیره تنب بزرگ

جزیره تنب کوچک

جزیره تنب کوچک با ساختار تپه ای مشابه تنب بزرگ و با مساحت 2 کیلومتر در سیزده کیلومتری غرب تنب بزرگ قرار دارد، خاک این جزیره شنی و ماسه ای است و به دلیل عمق زیاد آبهای این منطقه در کنار ابوموسی و تنب بزرگ مکان تردد نفتکش های بزرگ و کشتی های تجاری عظیم می باشد.
ترافیک بالای کشتی ها و نفتکش باعث شده تا این منطقه از موقعیت راهبردی بالایی برخوردار باشد، ورود گردشگران و مسافران به این منطقه غیر مجاز است، جزیره تنب کوچک منطقه ای مسکونی و نظامی محسوب می شود و اسکله و باند فرودگاهی کوچک این جزیره برای موارد نظامی  استفاده می شود.

جزیره تنب کوچک

جزیره سیری

جزیره سیری که نام فارسی آن راز است، با وسعت 17 کیلومتر در شمال غربی ابوموسی قرار دارد، جزیره سیری ذوزنقه ای شکل و کاملا مسطح می باشد و از سواحل بسیار بکر و زیبا برخوردار است، این جزیره که در فصل زمستان دارای آب و هوای بسیار مناسب و معتدل می باشد، دارای گونه های جانوری همچون مار، آهو؛ گربه، کلاغ و آفتاب پرست است.
جزیره سیری کاملا نظامی و صنعتی می باشد و تردد افراد دیگر به آن ممنوع و غیر مجاز است، تمام کارکنان این جزیره مرد هستند و در کرانه شرقی جزیره منازل مسکونی و تاسیسات برای انسان ساخته شده است، در این جزیره هیچ خانمی حضور ندارد و فقط کارکنان می توانند به این جزیره تردد کنند.

جزیره سیری

جزیره فرور بزرگ

جزیره فرور بزرگ با وسعت 26 کیلومتر مربع در نزدیک ابوموسی قرار دارد، در این جزیره تردد افراد عمومی ممنوع است و جزیره در اختیار نیروهای دولتی و نظامی قرار دارد. جزیره فرور بزرگ تنها نقطه ایران است که دارای آهوی کوهی می باشد، همچنین این منطقه مکانی مناسبی برای صیادی به دلیل تنوع ماهی ها می باشد، آبهای اطراف این جزیره در بعضی مناطق به دلیل عمق زیاد به رنگ سیاه دیده می شود.
جزیره فرور بزرگ بر روی خط زلزله قرار دارد و دارای کوه های آتشفشانی بلند همراه با دره های پر درخت و سرسبز می باشد، در قسمت جنوبی و در کنار تپه های ماهور جزیره، دشتی بزرگ نیز دیده می شود، وجود زمین های کشاورزی بایر، چاه های آب و بقایای خرابه فانوس دریایی نشان دهنده آن است که این جزیره در گذشته دارای سکنه بوده است.

جزیره فرور بزرگ

جزیره فرور کوچک

جزیره فرور کوچک یا فارورگان  با مساحت 5 کیلومتر و همچون فارور بزرگ جزیره ای غیر مسکونی می باشد، ارتفاع بلندترین نقطه در این جزیره 36 متر است و پرندگان مهاجر در فصل سرد سال از نقاط مختلف به این جزیره مهاجرت می کنند، همچنین این منطقه زیستگاهی مناسب برای بسیاری از پرندگان بومی می باشد.
جزیره فارور کوچک جزیره ای بسیار بکر و زیبا است و به دلیل پناهگاه جانوری بودن و ساختار اکوسیستم این منطقه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

جزیره فرور کوچک

جزیره شیدور (ماران)

جزیره شیدور از جزایر غیر قابل مسکونی، بکر و دست نخورده خلیج فارس محسوب می شود، این جزیره تماما بر روی یک تپه واقع شده است و برای رفتن به آن باید از قایق داران جزیره لاوان بخواهید شما را به این منطقه ببرند و برای برگشت نیز با آنان هماهنگ کنید چون در این جزیره تردد منظم وجود ندارد.
جزیره شیدور با طبیعت بکر و دور از هیاهو  می تواند برای طبیعت گردان ماجراجو بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد، لازم است بدانید برای رفتن به این جزیره باید هر آنچه که لازم دارید با خود ببرید زیرا هیچ گونه امکانات اقامتی و رفاهی در شیدور وجود ندارد.
در گذشته جزیره شیدور زیستگاه مارهای زیادی بوده است اما در حال حاضر دیگر خبری از مارها نمی باشد و  این منطقه زیستگاه اصلی عقاب دریایی دم سفید و لاک پشت های رو به انقراض پوزه عقابی می باشد و اکوسیستم این منطقه بسیار حائز اهمیت است  و در آب های اطراف جزیره دلفین ها و ماهی های متنوع زندگی می کنند.

جزیره شیدور

جزایر خلیج فارس در استان خوزستان

استان خوزستان که در کرانه خلیج فارس و در جنوب غرب ایران قرار دارد در واقع مرکز تولید نفت کشور محسوب می شود و 5 جزیره از جزایر متعدد آب های خلیج فارس متعلق به این استان می باشد که شما را با آنها بیشتر آشنا می کنیم.

جزیره مینو

جزیره مینو دورترین جزیره از مرکز خلیج فارس می باشد و با وسعت 8 کیلومتر بین دو شهر آبادان و خرمشهر واقع شده است،  بزرگترین آبادی این جزیره مینوشهر با 12000 جمعیت می باشد، این جزیره 5 نهر دارد و شغل اصلی ساکنان این جزیره کشاورزی و دامداری است و آبیاری زمین های کشاورزی در این جزیره کاملا طبیعی انجام می شود.
مردم جزیره مینو غالبا عرب هستند و زبان متداول آنان عربی است، این جزیره مکانی تفریحی بسیار مناسب برای ساکنان آبادان و خرمشهر می باشد. برای مسافران و گردشگران این منطقه اقامتگاه های مضیف ساخته شده است، از دیگر امکانات این جزیره که بسیار جذاب می باشد وجود رستوران و چایخانه های متعدد و متنوع است که به خوبی از مهمانان پذیرایی می کنند.

جزیره مینو

جزیره خور موسی

جزیره خور موسی در انتهای ترین نقطه در شمال غربی خلیج فارس واقع شده است، نام این جزیره مثلثی شکل از خور به معنای دریای داخل شده در خشکی و در واقع محدوده نیمه بسته که با دریا ارتباط آزاد دارد و موسی ناخدای پر آوازه گذشته تشکیل شده است. مسافران برای گشت و گذار در این جزیره می توانند از طریق تورهای محلی بندر ماهشهر بازدید یک روزه از جزیره خور موسی داشته باشند.
اهمیت خور موسی به دلیل وجود منابع عظیم نفت نهفته در پیرامون جزیره، اکتشاف و استخراج، تردد نفتکش ها در این منطقه و نزدیکی به منطقه اقتصادی بندر ماه شهر بیشتر شده است، علاوه بر این جزیره از موقعیت راهبردی بسیار ویژه برخوردار می باشد و دارای ظرفیت بالای گردشگری به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعی است

جزیره خور موسی

جزیره قبر ناخدا

جزیره قبر ناخدا در دهانه خور موسی با مساحت 5 کیلومتر مربع قرار دارد، نام این جزیره کوچک برگرفته شده از داستان قدیمی است که در گذشته ناخدایی معروف دختر خود را در این جزیره دفن کرده است با گذر زمان قبر دختر ناخدا از گل و لای پر شده است و در حال حاضر در دسترس نمی باشد.
جزیره غیر مسکونی قبر ناخدا به دلیل جزر و مد آبها اطراف و رسوب گل و لای چند جزیره کوچک و بزرگ ایجاد شده است، قسمت جنوب و غرب جزیره قبر ناخدا مملو از گل و لای می باشد که عمق بسیار کمی دارد و همچنین در حاشیه این جزیره به صورت نواری ممتد برآمدگی های صدفی دیده می شود.

جزیره قبرناخدا

جزیره دارا

جزیره غیر مسکونی دارا جزیره ای کوچک است که در دهانه خور موسی قرار دارد، در این جزیره آب شیرین وجود ندارد و مسافران و گردشگران برای رفتن به این جزیره مانند جزیره قبر ناخدا باید از کشتی های تفریحی خور پیما از بندر ماه شهر استفاده نمایند، این جزیره فاقد امکانات اقامتی می باشد و برای گشت و گذار در جزیره دارا باید هر آنچه را که لازم دارید با خود ببرید.

جزیره دارا

جزیره بونه

جزیره بونه جزیره ای کوچک در دهانه خور موسی و در همسایگی جزیره دار و قبر ناخدا است، این جزیره از آب شیرین و گوارا برخوردار می باشد، همچنین جزیره بونه مکانی مناسبی برای تخم گذاری پرستوها به شمار می رود و از (سلیم خرچنگ خور) می توان به عنوان معروف ترین گونه پرندگان این جزیره نام برد. گردشگران برای رفتن به این جزیره باید از شناورهای خور پیما بندر ماهشهر استفاده کنند.

جزیره بونه

جزایر خلیج فارس در استان بوشهر

استان بوشهر در شمار استان های بزرگ کشور از لحاظ مساحت قرار دارد و جایگاه 17 را به خود اختصاص داده است، این استان در حاشیه ی خلیج فارس قرار گرفته است و متشکل از دو بخش جلگه ای و کوهستانی می باشد، حدود 14 جزیره خلیج فارس در استان بوشهر قرار دارند که به اختصار در مورد هریک توضیح می دهیم.

جزیره خارک

جزیره مسکونی خارک جزیره ای طاقدیسی با شیب ملایم و وسعت 20 کیلومتر مربع و در فاصله 3 متری از سطح دریا میباشد، بزرگترین جزیره در غرب خلیج فارس جزیره خارک محسوب می گردد. چهار کوه با نام تخت، گردن اشتر، دیده بان، لشکری در قسمت غربی این جزیره قرار دارند که در گذشته دیده بان فانوس دریایی بوده اند.
جزیره خارک دارای ویژگی های برجسته در بعد راهبردی و تاریخی می باشد و از مهم ترین پایانه های صادرات نفت در جهان به شمار می رود، بخش گسترده ای از خاک این جزیره مورد بهره برداری شرکت ملی نفتکش است. جالب است بدانید که نام خلیج فارس بر روی سنگ نوشته ای از گذشته ثبت شده است، تردد در این جزیره برای افرادی که ساکن نیستند، تنها از طریق مجوز دولتی و از بندر گناوه و بوشهر امکان پذیر می باشد.

جزیره خارک

جزیره خارکو

جزیره خارکو جزیره ای کوچک در فاصله 5 کیلومتر با جزیره خارک می باشد و در مسیر آبی بندر گناوه و بند خارک واقع شده است، در این جزیره از زمان جنگ ایران و عراق اسکله و ساختمان های نظامیان باقی مانده است، جزیره خارکو به عنوان ( اثر طبیعی ملی جزیره خارکو) به دلیل ویژگی های زیست محیطی و پدیده های طبیعی ارزشمند ثبت شده است، تردد در این جزیره تنها با مجوز دولتی امکان پذیر می باشد.

جزیره خارکو

جزیره فارسی

جزیره نظامی فارسی در قسمت مرکزی خلیج فارس با مساحت هفت و نیم کیلومتر قرار دارد و نزدیکترین جزیره به جزیره عربی می باشد، این جزیره از موقعیت کاربردی بسیار حساس به دلیل قرار داشتن در مرز آبی ایران و عربستان و تاسیسات نفتی جزیره برخوردار است و مسیر تردد کشتی ها به غرب و جنوب غربی خلیج فارس فقط از طریق این جزیره کنترل می شود و در اطراف آن منابع نفت و گاز قرار دارند.
یکی دیگر از دلایل اهمیت این جزیره وجود ایستگاه هواشناسی به منظور مخابره وضعیت جوی به تمامی نفتکش ها می باشد، تردد افراد غیر نظامی به جزیره فارسی غیر مجاز و ممنوع می باشد.

جزیره فارسی

جزیره شیف

جزیره مسکونی شیف در شمال بندر بوشهر و در انتهای تالاب محل تلاقی رودخانه شاپور و دالکی قرار دارد، در این جزیره روستای شیف با جمعیت 3700 نفر قرار دارد و مردم آن با زبان عربی با یکدیگر صحبت می کنند، نام این جزیره در گذشته به دلیل مزار ایرانی جنگجو شیخ سعد نام داشته است.
 در جزیره شیف بندر حمل و نقل واردات و صادرات قرار داشته است، این جزیره از طریق جاده و راه خشکی با بوشهر ارتباط دارد و ورود گردشگران و مسافران به این جزیره مجاز می باشد.

جزیره شیف

جزیره عباسک

جزیره عباسک در بین بندر بوشهر و جزیره شیف با مساحت 15 کیلومتر مربع واقع شده است، این جزیره غیر مسکونی دارای ساحل ماسه ای و پهنه ی گل آلود می باشد و امکان کشاورزی در آن وجود ندارد، جهت توسعه گردشگری در این جزیره در سال های اخیر پروژه موزه خلیج فارس و دهکده گردشگری در این جزیره در حال احداث میباشد، ورود گردشگران به جزیره عباسک مجاز است و دسترسی مناسب به این جزیره از طریق بندر بوشهر امکان پذیر می باشد.

جزیره عباسک

جزیره نگین

جزیره نگین که به دلیل قرار گرفتن حوضچه های مناسب کشتیرانی از موقعیت راهبردی ویژه ای برخوردار است با مساحت 30 هکتار امکان دسترسی به بزرگراه بوشهر و برازجان را فراهم آورده است. این جزیره که با بندر بوشهر 28 کیلومتر فاصله دارد و دارای اسکله بارگیری می باشد، جزیره نگین در همسایگی جزیره عباسک و روبه روی جزیره شیف قرار گرفته است.

جزیره نگین

جزیره میرمهنا

میر مهنا نام آن برگرفته شده از نام سردار قدیمی در دوران کریم خان زند میباشد، جزیره غیر مسکونی میرمهنا در برابر کرانه های جنوبی بندر ریگ قرار دارد، در این جزیره درختان انجیر و انگور دارای قدمت زیاد می باشند، از جاذبه های طبیعی این جزیره درخت تنومند کنار در میان جزیره با نام میر مهنا می باشد، همچنین بنای گنبدی شکل با قدمت تاریخی موسوم به قدمگاه امیرالمومنین نیز در این جزیره قرار دارد، این جزیره فاقد امکانات اقامتی می باشد اما ورود گردشگران به این جزیره مجاز است.

جزیره میرمهنا

جزیره نخیلو

جزیره بیضی شکل نخیلو با وسعت 60 هکتار و با ارتفاع 1.5 متر از سطح دریا در منطقه بردخون در شهرستان دیلم قرار دارد،  جزیره نخیلو با دارا بودن بستری مناسب برای زادآوری گونه های مختلف پرندگان و لاک پشت ها یکی از نادرترین نقاط جهان محسوب می شود، پرستوهای دریایی پشت تیره، پرستوهای کاکلی بزرگ و کوچک، چکاوک کاکلی و مرغ خرچنگ خوار از معروف ترین گونه پرندگان جزیره محسوب می شوند.
جزیره نخیلو غیر مسکونی و دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیاد می باشد، گردشگران و مسافران می توانند با رفتن به روستای بردخون از جزیره زیبای نخیلو و جاذبه های آن دیدن کنند.

جزیره نخیلو

جزیره ام سیله

جزیره کوچک و غیر مسکونی که در 8 کیلومتری غرب روستای بردخون و چهار کیلومتری ساحل با مساحتی حدود 4 کیلومتر مربع قرار دارد، در ارتفاع یک متری از سطح دریا و با منشا رسوبی و از بقایای صدف ها ایجاد شده است، نا م دیگر این جزیره خان است و زیستگاه بسیار مناسب برای پرندگانی همچون سلیم، پرستوهای دریایی کاکلی، فلامینگو و گیلانشاه معمولی محسوب می شود.

جزیره ام سیله

جزیره ام الکرم

جزیره کوچک و غیر مسکونی در منطقه بردخون است، جزیره ام الکرم در همسایگی جزیره نخیلو و رو به روی جزیره تهمادون قرار دارد و ورود گردشگران به این جزیره مجاز میباشد، جزیره ام الکرم نسبت به سایر جزایر بردخون در نقطه ای دورتر قرار دارد، در این جزیره گونه های مختلف از پرندگان زندگی می کنند.

جزیره ام الکرم

جزیره شیخ کرامه

جزیره شیخ کرامه که در نزدیکی سواحل بوشهر قرار دارد، در میان محلیان به دلیل وجود درختان حرا در ساحل رو به روی آن به (گرم) معروف می باشد، این جزیره ظاهری نیم دایره ای و کمانی شکل دارد و می توانید بقایای صدف ها را در ساحل مدور آن ببینید، جزیره شیخ کرامه از آب و هوای بسیار گرم و مرطوب برخوردار است.
جزیره غیر مسکونی شیخ کرامه در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و یک و نیم کیلومتری بردخون قرار گرفته است، این جزیره به عنوان پایگاه صیادی ماهیگیران منطقه شناخته شده است  و در میان خلیج تهمادون و شمال شرقی جزیره تهمادون واقع شده است، ورود گردشگران به جزیره شیخ کرامه مجاز می باشد.

جزیره شیخ کرامه

جزیره مطاف

جزیره غیر مسکونی مطاف در شهرستان دیر و در منطقه بردخون قرار دارد، این جزیره کوچک در زمان بالا آمدن آب به زیر آب می رود و در زمانی که آب فروکش می کند قابلیت رویت دارد، در اطراف جزیره موج به دلیل عمق کم زیاد است، همچنین در مواقعی که آب و هوا طوفانی است امکان به گل نشستن قایق های ماهیگیری برای دریا نوردان ناآشنا به این منطقه وجود دارد، ورود گردشگران به این جزیره مجاز می باشد.

جزیره مطاف

جزیره تهمادون

جزیره غیر مسکونی تهمادون با ظاهری مستطیلی شکل به موازات ساحل و در 13 کیلومتری منطقه بردخون واقع شده است، جزیره تهمادون با فاصله 150 متر از  ساحل در قسمت شمالی قرار دارد، این جزیره بر اثر فشار در لایه های رسوبی ایجاد شده است.
در جزیره تهمادون دو نوع پوشش گیاهی از درختچه های (تهما) و نوعی بوته شور خوراکی به نام (منگک) وجود دارد، این جزیره از بندر بوشهر دو ساعت فاصله دارد و ورود به آن برای مسافران و گردشگران مجاز می باشد، زیستگاه مناسب برای پرندگان و حیوانات دریایی از مهمترین و بارزترین ویژگی جزیره تهمادون می باشد.

جزیره تهمادون

جزیره چراغی

جزیره غیر مسکونی و کوچک چراغی در شهرستان دیر ناحیه بردخون و در 2 کیلومتری جنوب شرقی تهمادون واقع شده است، جزیره چراغی بستری بسیار مناسب برای تخم گذاری پرندگان مهاجر و لاک پشت های پوزه عقابی محسوب می شود.

جزیره چراغی

دسته ی گردشگری 1400/07/20 نویسنده : میترا امیری 1 نظر 4582 بازدید 14 پسند

سوالات متداول درباره جزیره های خلیج فارس

نظرات کاربران

آیکون کاربریاس | 1402/04/22
0

درود بر ایران و سرزمین ایران و جاویدان باد نام ایران و خلیج همیشه پارس ، چو ایران نباشد تن من مباد بر این بوم بر زنده یک تن نباد

مشاهده بیشتر ...
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.