با خدمات و امکانات اتاق‌ها در هتل آشنا شوید

اتاق ها اصلی ترین بخش در یک هتل هستند که باید توجه ویژه ای به آنها داشت. امکانات، دکوراسیون، نظافت، فضای کافی و تجهیزات برخی از مواردی هستند که برای در اتاق ها برای میهمانان اهمیت داشته و باید به بهترین نحو ارائه شوند. اما سایر موارد چیست؟ در این مقاله قصد داریم خدمات عمومی و ویژه اتاق ها در هتل را به شما معرفی کرده تا بدانید که در هنگام پذیرش هتل چه انتظاراتی باید داشته باشید.

(توجه: خدماتی که در اینجا نوشته شده است استاندارد هتل در جهان بوده و معیاری برای آنکه هتل‌های کیش نیز از همین خدمات پشتیبانی کنند نیست.)

خدمات غذا در اتاق باید به چه صورت باشد؟

خدمات غذا در اتاق یا روم سرویس (Room service) به معنی پذیرایی از میهمان در اتاق هتل است که در هر هتل با درجات مختلف، شرایط متفاوتی دارد. در این بخش به طور مختصر به هر یک خواهیم پرداخت.

سرویس غذا در اتاق

هتل یک و دو ستاره: روم سرویس در این هتل‌ها اختیاری است اما در صورتی که میهمان بنابر دلایلی مانند بیماری نتواند در غذاخوری حضور یابد، باید بتواند به صورت محدود از روم سرویس استفاده نماید. در صورت وجود خدمات غذا و نوشیدنی در اتاق باید حرارت مواد غذایی مطلوب بوده و فضا و تجهیزات اتاق نیز باید متناسب با این سرویس طراحی شوند.

هتل سه ستاره: به طور معمول در این هتل غذا و نوشیدنی بصورت محدود در رستوران یا کافی شاپ ارائه میگردد. در صورتی که اتاقهای این هتل دارای روم سرویس باشند باید در هنگام پذیرش به مشتری اطلاع داده شود و میهمان از قیمت، ساعات و فهرست آنها آگاهی یابد. برای پذیرایی روم سرویس در اتاقها میتوان از میز آرایش یا میز تحریر استفاده گردد و میهمان میتواند روم سرویس را از طریق تلفن و یا کارت اتاق اطلاع دهد. در صورت ارائه روم سرویس در این هتل باید پذیرایی به نحوی مطلوب و قابل قبول در کمترین زمان و در سینی های جادار انجام گیرد.

سرویس غذا در اتاق

هتل چهار ستاره: باید دسترسی 24 ساعته به غذا و نوشیدنی برای میهمانان امکان پذیر باشد. در صورت درخواست میهمان روم سرویس باید ارائه شود و کیف تجهیزات غذاخوری، فولدر حاوی اطلاعات و میز و صندلی در اختیار او قرار گیرد. پذیرایی باید در سینی های جادار و مناسب بوده و از بهترین وسایل برای پذیرایی استفاده شود. پس از صرف غذا کارکنان باید سریعا ظروف و سینی ها را از اتاق خارج نمایند و رفتار حرفه ای کارکنان بسیار حائز اهمیت است.

هتل پنج ستاره: انواع غذا و نوشیدنی در طول شبانه روز در دسترس است. نحوه ارائه روم سرویس با جزئیات کامل در فولدری داخل اتاق میهمان قرار میگیرد و کارکنان باید مهارت بالایی در پذیرایی از مهمان داشته باشند و در کمترین زمان و با بهترین کیفیت این کار را انجام دهند. خدمات روم سرویس با سینی یا چرخ دستی قابل قبول بوده و باید میز در اتاق قرار داده شود.

شرایط سرویس بیدار باش اتاق چیست؟

خدمات بیدارباش اتاق

هتل یک و دو ستاره: وسایل یا تلفن برای استفاده از این سرویس در اتاق باشد و یا لیستی برای ساعات بیدار باش در اتاق قرار داده شود تا توسط کارکنان انجام گیرد.

هتل سه ستاره: بیدارباش به صورت تلفنی است.

هتل چهار و پنج ستاره: نحوه کار سرویس به طور کامل توضیح داده شود. به صورت سرویس تلفنی صبح زود باید در اتاقها باشد و امکان تنظیم توسط خود مهمان نیز وجود داشته باشد.

واکسی در هتل

خدمات واکسی

هتل یک، دو و سه ستاره: ابزارهای لازم برای تمیزکردن کفش موجود بوده و به صورت ماشینی یا دستی در دسترس مهمان باشد.

هتل چهار ستاره: دستگاه تمیزکردن کفش درفضای عمومی قرار گیرد.

هتل پنج ستاره: علاوه بر دستگاه تمیزکردن خدمات واکسی نیز ارائه شود.

خدمات لباسشویی اتاق

خدمات لباسشویی اتاق

هتل یک و دو ستاره: خدمات لباسشویی یا لاندری بصورت اختیاری ارائه می‌شود. در صورت نبود اتو و میز آن باید به مهمان اطلاع داده شود.

هتل سه ستاره: ارائه خدمات لباسشویی اجباری است و در صورت نبود فضای کافی برای ارائه این سرویس باید با مراکز خارج از هتل همکاری شود که مسئولیت نظارت بر کیفیت آن با هتل است.

هتل چهار ستاره: وجود فضایی در هتل برای خدمات لباسشویی و خشکشویی الزامی است.

هتل پنج ستاره: ارائه خدمات کامل لاندری و خشکشویی در هتل و تحویل لباس از مهمان ها به صورت روزانه توسط کارکنان.

دکوراسیون اتاق ها باید به چه صورت باشد؟

خدمات دکوراسیون اتاق

هتل دو ستاره: دکوراسیون ساده با چیدمان و وسایل ساده قابل قبول بوده و در تزئین دیوارها باید دقت شود.

هتل سه ستاره: در چیدمان اتاق وسایل با کیفیت، هماهنگ و متناسب استفاده شود و نباید از ظروف ملامین استفاده گردد. اتاق ها باید با اتصالات و تزئینات مطلوب و با کیفیت تجهیز شوند و دیوارها و در و پنجره ها باید ضخیم و دوجداره باشند.

هتل چهار ستاره: تزئین اتاق باید بسیار چشمگیر و با وسایل باکیفیت صورت گیرد و کلیه تسهیلات رفاهی در اختیار میهمان باشد.

هتل پنج ستاره: در تزئین اتاقها باید بسیار دقت شود و عالی ترین متریال ها و تجهیزات بکار گرفته شود. وسایل باید لوکس و درجه یک بوده و در دکور اتاق از تابلوهای زیبا استفاده شود و هارمونی و هماهنگی وجود داشته باشد. در طراحی دکوراسیون اتاق ها میتوان از عتیقه جات، وسایل چوبی، شیشه ای  و گران قیمت و سالم استفاده کرد و سبک چیدمان باید بسیار لاکچری و عالی باشد

خدمات خانه داری اتاق ها

خدمات خانه داری اتاق

هتل یک و دو ستاره: نظافت، مرتب کردن و چک کردن تهویه هرروزه اتاق ها و رعایت استانداردهای بهداشتی الزامیست. ملحفه‌ها هرروز تعویض شده و اتاق‌ها باید خوشبو باشند و در صورت تبعیت از خط مشی حفظ محیط زیست می‌توان با موافقت مهمان فاصله بین تعویض ملحفه را بیشتر کرد. ظروف و وسایل همگی باید تمیز و ضدعفونی باشند و در صورت نیاز تعمیرات و تعویض وسایل آسیب دیده سریعا انجام شود.

هتل سه ستاره: نظافت و بهداشت باید به نحو احسن باشد.

هتل چهار ستاره: نظافت و بهداشت با جزئیات کامل باشد و در تهویه اتاق بسیار دقت شود. در صورتی که مهمان تقاضای نظافت مجدد را داشته باشد فورا درخواست او پذیرفته شود.

هتل پنج ستاره: خدمات خانه داری در صورت ضرورت مهمان در شب نیز ارائه شود.

خدمات مذهبی اتاق

خدمات خانه داری اتاق

در تمامی هتل ها جهت قبله باید بر روی سقف مشخص شود و جانماز، مهر، تسبیح و سجاده  و یک جلد قرآن کریم در همه اتاق ها قرار داده شود.

ابعاد اتاق

ابعاد اتاق

هتل دو ستاره: چیدمان وسایل باید به گونه ای باشد که بتوان از آنها بدون جابجایی وسایل دیگر و دستکاری در چیدمان اتاق استفاده کرد.

هتل سه ستاره: اتاق ها باید محیط متناسب و امکانات لازم را  داشته و فضای کافی برای روم سرویس در نظر گرفته شود.

هتل چهار ستاره: فضای گسترده ای برای اتاق ها باید در نظر گرفته شود.

هتل پنج ستاره: محیط اتاق ها باید وسیع باشد تا مهمانان بتوانند به راحتی رفت و آمد داشته و با کمبود فضا مواجه نشوند. داشتن تراس و بالکن از امتیازات اتاق محسوب میشود.

کیفیت تخت و تشک خواب باید به چه صورت باشد؟

تشک خواب و تختخواب اتاق

هتل یک، دو و سه ستاره: اندازه تشک خواب در هر یک از اتاق ها باید مطابق استاندارد باشند (این اندازه ها در اتاق های خانوادگی و تختخواب کودک متفاوت است). تمامی تشک خواب ها و متکا ها باید شرایط مناسبی داشته و ملحفه ای تمیز داشته باشند. سلامت، حالت فنری، مدرن بودن، ایمنی و راحتی مواردی هستند که باید در تختخواب ها رعایت شده و دسترسی از دو طرف برای تخت دونفره مهیا باشد.

هتل چهار ستاره: امکان استفاده از تشک با اندازه بزرگتر (king & queen) برای اتاق ها فراهم باشد و از تخت و تشک هایی با بهترین و بالاترین کیفیت و امنیت در اتاق استفاده شود.

هتل پنج ستاره: عالیترین سطح امنیت و کیفیت رعایت شود و ارائه تشک دوبل از امتیازات هتل محسوب میشود.

کیفیت وسایل و تجهیزات خواب باید چگونه باشد؟

تشک خواب و تختخواب اتاق

هتل دو ستاره: هماهنگ با سایر وسایل باشد.

هتل سه ستاره: کیفیت مطلوب وسایل اهمیت داشته و در تزئین اتاق دقت شود.

هتل چهار ستاره: سطح کیفی و استاندارد بالایی باید داشته باشد و چیدمان باید زیبا و هماهنگ باشد.

هتل پنج ستاره: استاندارد وسایل بسیار اهمیت داشته و باید در عالیترین سطح باشد. آویزه لبه تخت، کوسن و ملحفه نو و تمیز الزامی است.

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در اتاق‌ها

سیستم گرمایش و سرمایش اتاق

هتل یک و دو ستاره: تجهیزات مناسب، ایمن و بی سر و صدا با امکان تنظیم توسط مهمان در اتاق ها باشد. در مناطق گرم و خشک از کولر آّبی و در مناطق گرم و مرطوب از کولر گازی استفاده شود. فضای عمومی نیز باید دمای مناسبی داشته باشد.
هتل سه و چهار ستاره: تهویه و سیستم گرمایشی با کیفیت مطلوب در اتاق ها باشد و دمای اتاق هنگام ورود مهمان تنظیم گردد.
هتل پنج ستاره: سیستم گرمایشی و تهویه عالی با امکان کنترل توسط مهمان در اتاق ها وجود داشته باشد.

روشنایی اتاق‌ها

روشنایی اتاق

هتل یک و دو ستاره: اتاق ها باید نورگیری خوبی داشته و نورپردازی و تاثیر در همه آنها بررسی شود. کلید چراغ کنار درب ورودی قرار گیرد. در صورت وجود چراغ مطالعه باید کلید در محل مناسب بوده و همه چراغ ها دارای حباب یا آباژور باشند و سیستم برق اضطراری در نظر گرفته شود.

هتل سه ستاره: نورپردازی باید مناسب بوده و طوری تنظیم گردد که نور کافی برای بخشهای مختلف باشد. برق اضطراری در هتل سه، چهار و پنج ستاره باید به صورت خودکار فعال شود.

هتل چهار ستاره: نورپردازی و نحوه تاثیر نور باید با مهارت انجام گیرد. دو چراغ کنار تخت های یک نفره قرار گیرد و میهمان توانایی کنترل نور از تخت خواب را داشته باشد.

هتل پنج ستاره: نورپردازی باید خیلی تخصصی و حرفه ای انجام گیرد و استفاده از منابع نوری اضافی بلامانع است.

پنجره اتاق‌ها

پنجره اتاق

در اتاق تمامی هتل ها باید دست کم یک پنجره برای نورگیری طبیعی و ورود و خروج هوا طراحی شود. اندازه پنجره باید متناسب با فضای اتاق بوده و باز و بسته کردن آن راحت باشد. ایمنی و دوجداره بودن پنجره ها بسیار مهم بوده و در هنگام باز و بسته شدن نباید با میهمان برخورد کنند.

پرده‌های اتاق

پرده اتاق

هتل دو ستاره: پرده ها باید آستردار بوده و در صورت تقاضای میهمان پرده توری نصب شود.

هتل سه ستاره: پنجره ها بطور مطلوب پوشش داده شوند و از پرده های آستردار، باکیفیت و با طول و عرض مکفی استفاده شود.
هتل چهار ستاره: پوشش پنجره های بسیار مهم بوده و باید از پرده های سالم، خوشرنگ و مستحکم با سهولت دسترسی استفاده شود.
هتل پنج ستاره: پرده های آستردار درجه یک و عالی باید استفاده شده و طول و عرضی متناسب با پنجره داشته باشد.

کیفیت کفپوش اتاق‌ها

کف پوش اتاق

هتل دو ستاره: کفپوش مطلوب بوده و در صورت استفاده از قالیچه در دکوراسیون اتاق، هماهنگی آن با سایر وسایل رعایت گردد.

هتل سه ستاره: کف پوش ها باید سطح کیفی مطلوبی داشته باشند.

هتل چهار ستاره: کف پوش باید با دیزاین اتاق هماهنگی داشته و از بهترین متریال ها ساخته شده باشد.

هتل پنج ستاره: سطح کیفی کفپوش ها باید مشهود و بی نظیر باشد و زیبایی بصری داشته باشد. همچنین فرش و موکت ها باید عالی و زیبا باشند.

مبلمان اتاق‌ها

مبلمان اتاق

هتل دو ستاره: وجود میز آرایش و تحریر الزامی است و روکش کف و پشت صندلی سالم باشد. دسته دار بودن صندلی نسبت به دکور اتاق تعیین میشود.

هتل سه ستاره: میز تحریر و آرایش باید اندازه ای مناسب داشته و جای زانو داشته باشد. در اتاق تک نفره وجود یک صندلی راحتی و در اتاق دو نفره وجود دو صندلی الزامی است. صندلی راحتی باید استحکام و آسایش داشته باشد.

هتل چهار ستاره: میز باید جادار و با فضای مکفی باشد. میز ناهارخوری مناسب در اتاق ها قرار داده شود تا خدمات روم سرویس امکان پذیر باشد. باید در اتاق ها فضایی برای کمد در نظر گرفته شود و چوب رختی به تعداد کافی فراهم شود. به تعداد ظرفیت اتاق باید صندلی راحتی در اتاق ها قرار گیرد و ارتفاع میز و صندلی ها باید مناسب باشد. هماهنگی کوسن ها با پارچه صندلی الزامی است.

هتل پنج ستاره: میز و پاتختی باید هماهنگ با دکوراسیون لوکس اتاق تهیه شود و جنس آن باید استحکام و مرغوبیت بالایی داشته باشد. فضای جا رختی باید وسیع و با نورپردازی ویژه باشد و طراحی تورفتگی نامطلوب است.

یخچال

یخچال اتاق

هتل یک و دو ستاره: وجود یخچال در اتاق اختیاری و برعهده صاحب هتل است.

هتل سه ستاره: وجود یخچال سالم، تمیز و بی سروصدا در اتاق ضروری است.

هتل چهار و پنج ستاره: یخچال متناسب با دکوراسیون اتاق انتخاب شود و داخل آن با خوراکی ها و نوشیدنی های مورد نیاز میهمان پر شود و اگر هزینه ای متوجه میهمان است باید درهنگام تحویل اتاق به او اطلاع داده شود.

تلویزیون

تلویزیون اتاق

هتل دو ستاره: اتاق باید با تلویزیون رنگی بدون هیچ هزینه اضافه ای تحویل مهمان گردد.
هتل سه ستاره: تلویزیون باید رنگی و دارای کنترل از راه دور باشد و در انتخاب محل قرارگیری باید آسایش میهمان رعایت شود.
هتل چهار ستاره: اندازه تلویزیون قابل قبول و ترجیحا بزرگ باشد و در محلی معقول قرار گیرد تا میهمان بتواند هم بر روی مبلمان و هم روی تخت آن را تماشا کند. در کنار کانالهای معمولی باید کانالهای ماهواره ای و ویدیو پلیر نیز با مجوز قرار داده شود.
هتل پنج ستاره: تلویزیون بزرگ با قابلیت پخش کانالهای ماهواره ای و ویدیویی در اتاق قرارگیرد.

رادیو

در همه هتل ها (به استثنای یک ستاره) وجود رادیو الزامی است و ایستگاه رادیویی باید تنظیم شده باشد. اگر رادیو ساعتی است باید به میهمان اطلاع داده شود.

تلفن‌ها

تلفن اتاق

هتل یک و دو ستاره: وجود تلفن اختیاری است و در صورت قرارگیری باید راهنمای استفاده از آن به میهمان داده شود. در این راهنما باید هزینه استفاده از تلفن به ازای پنج دقیقه در ساعتهای گران و ارزان و  پنج دقیقه تماس های داخل هتل، خارج هتل، داخل کشور و بین المللی ذکر شود.

هتل سه ستاره: میهمان باید بتواند بطور مستقیم و شماره گیری نموده و با خارج از هتل تماس برقرار کند. کاغذ و مداد در کنار تلفن باید قرار داده شود و لیستی از تلفن های ضروری و شماره های داخلی هتل در اختیار میهمان باشد.

هتل چهار ستاره: همانند هتل سه ستاره و علاوه بر آن اینترنت نیز باید برای مهمان فراهم شود. مهمان باید بتواند در صورت نیاز از رایانه  و فکس در اتاق خود استفاده نماید.

هتل پنج ستاره: باید امکان ارتباط مستقیم و بدون اتصال به اپراتور با خارج از هتل برای میهمان فراهم باشد. خدمات تلفن باید کامل و اختصاصی برای اتاق باشد و روی میز تحریر و پاتختی قرار داده شود.

لوازم تحریر

یک ستارهاختیاری
دو ستارهاختیاری
سه ستارهاجباری (جنس معمولی)
چهارستارهاجباری (جنس معمولی)
پنج ستارهاجباری (جنس مرغوب)

سشوار

در هتل یک و دو ستاره اختیاری بوده و در صورت درخواست مهمان باید ارائه شود. در هتل های سه ستاره و بالاتر ارائه سشوار الزامی است.

سوئیت ها

سوئیت هتل

هتل یک، دو و سه ستاره: ارائه سوئیت اختیاری است.

هتل چهار ستاره: به اندازه 10 درصد از تعداد اتاق ها باید سوئیت در هتل ارائه شود. این سوئیت ها باید فضایی برای نشستن داشته و یک طاق یا درگاه جدا از اتاق خواب داشته باشند. تمامی سوئیت ها باید سرویس بهداشتی اختصاصی داشته باشند و در تزئین و انتخاب چیدمان آنها دقت کافی به عمل آید.

هتل پنج ستاره: سوئیت ها باید لوکس، تمیز و همیشه آماده باشند و قسمت های اتاق خواب، نشیمن و سرویس بهداشتی در آنها از یکدیگر مجزا باشد.

نکته: اتاق‌های بزرگ که فضای خواب و نشیمن آن متصل باشند سوئیت نیستند.

سایر امکانات

سایر امکانات اتاق های هتل

هتل دو ستاره: جای چمدان مشخص باشد.

هتل سه ستاره: مواد غذایی و نوشیدنی‌ها باید مرغوب و باکیفیت بوده و استاندارد لازم را داشته باشند.

هتل چهار ستاره: لیوان‌ها باید بلوری بوده و چندین پریز در مکان‌های مناسب قرار گیرد. میهمان باید بتواند در هر ساعت از شبانه روز درخواست نوشیدنی گرم نماید و برای خدمات بهتر می‌توان چای ساز یا کتری برقی در اتاق‌ها قرار داد. در صورتی که استفاده از برخی امکانات مشمول هزینه است باید به مهمان اطلاع رسانی شود.

هتل پنج ستاره: امکانات همانند چهار ستاره اما با کیفیتی به مراتب بالاتر ارائه می‌شود. وسایل خیاطی ارائه شود و یا در صورت تقاضای میهمان در اختیار او قرار گیرد. 


خواندن این محتواها پیشنهاد می‌شود:

دسته ی دانستنی ها 1401/07/24 نویسنده : مریم اکبری 0 نظر 2154 بازدید 0 پسند

سوالات متداول درباره با خدمات و امکانات اتاق‌ها در هتل آشنا شوید

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.