استاندارد های ایمنی، سلامت و امنیت در هتل ها

امنیت و ایمنی دو مولفه مهم در هر بعد از زندگی هستند و همیشه نیز در مرکز توجه قرار دارد. سفر کردن نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسئله امنیت و ایمنی در سفر نیز مطرح است. هنگام انتخاب اقامتگاه امنیت و آسایش آن برای میهمانان بسیار مهم است، چرا که قرار است مدتی در مکانی جدید اقامت داشته و در آنجا بمانند و وسایل شخصی خود را به آنجا بسپارند. در این مقاله قصد داریم تا استاندارد های ایمنی، سلامت و امنیت در هتل ها را به اتفاق یکدیگر بررسی نماییم، پس ما را همراهی کنید.

ایمنی و امنیت در هتل

مقررات الزامی در هتل ها

رفاه و امنیت میهمانان در هتل بسیار مهم است و تامین این امنیت برعهده مدیریت هتل می‌باشد. همه هتل‌ها با هر درجه‌ای چه یک ستاره و چه پنج ستاره موظف هستند تا شرایط و مقرراتی را برای حفظ ایمنی و امنیت هتل رعایت کنند. اما این شرایط چیست؟ در ادامه با نا ما باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

ایمنی و امنیت در هتل

  • باید از اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی برای فعالیت پرسنل و انتظامات مجوز دریافت شود.
  • کسب مجوز از اداره بهداشت برای تمامی کارکنانی که با میهمان رابطه مستقیم دارند.
  • دریافت تایید از سیستم دفع زباله و فاضلاب و مجوز از شهرداری برای امور ایمن سازی هتل (شامل اطفای حریق، ایمنی سازه، تسهیلات معلولین و...)
  • عضویت رسمی در صنف هتلداران
  • دریافت مجوز فعالیت های مربوط به محیط زیست و وزارت نیرو (آب، برق، گاز، فاضلاب)

ایمنی و امنیت در هتل

در صورتی که ساختمان اقامتی مذکور، نیازمند دریافت مجوز دیگری از سایر ارگان ها باشد، پس از اعلام سازمان باید نسبت به دریافت و احراز آن اقدام نماید.

اقدامات مربوط به ایمنی و امنیت هتل

مواردی که در بخش پیشین به آن اشاره شد مقررات عمومی و الزامی هتل ها بود که باید آنها را رعایت نمایند، اما شرایط مربوط به ایمنی و امنیت شامل مسائل جزئی تری هستند که در این بخش به آن می‌پردازیم. این شرایط برای تمامی هتل ها با هر درجه کیفی یکسان هستند و تمامی واحدهای اقامتی ملزم به رعایت آنها هستند.

ایمنی و امنیت در هتل

  1. پس از ثبت نام میهمان در لیست مقیمان هتل، باید دسترسی وی به تمامی تسهیلات و امکانات در مدت زمان اقامتش آزاد بوده و شیوه استفاده از کلید، رمز، کارت و یا سایر ابزارهای امنیتی درب ورودی شرح داده شود.
  2. حضور مدیریت و کارکنان پذیرش به صورت شبانه روزی در ساختمان هتل الزامیست و  در صورتی که محل اقامت مدیریت، بیرون از هتل باشد باید معاون او و یا یکی از کارکنان به جای او پاسخگوی میهمانان بوده و با آنها در ارتباط باشد.
  3. امنیت هتل باید در سطح بسیار مطلوب و بالایی قرار داشته باشد و در مورد ایمنی، باید راهنمایی شامل اطلاعات جامع در اختیار میهمانان قرار گیرد تا بدانند در شرایط اضطراری باید چه کارهایی را انجام داده یا نداده و در صورت لزوم چگونه از وسایل کمک های اولیه استفاده نمایند.
  4. با توجه به احتمال پررنگ حضور میهمانان خارجی در هتل، راهنمای جامع خدمات شرایط اضطراری، باید به صورت بین المللی و چند زبانه نوشته شود و از نمادها و اشکال نیز در آن استفاده شود.
  5. ارائه یک راهنمای چاپی (بروشور) به میهمانان برای مقابله با شرایط اضطراری در شب الزامی است. در این راهنما نیز باید جایگاه ابزارها و راه های خروجی نمایش داده شود.

ایمنی و امنیت در هتل

  1. تمامی استانداردهای ایمنی برای میهمانان و وسایل آنها رعایت شده و امکان قفل کردن درب ها از داخل و بیرون اتاق توسط میهمان وجود داشته باشد. موضوع امنیت درب اتاق باید برای میهمان کاملا ملموس و رضایت بخش باشد لذا هتل ها باید در این مورد دقت عمل لازم را به خرج دهند.
  2. برای ارائه بهتر خدمات و جلب رضایت مشتری بهتر است تا کارکنان میهمان را تا اتاق راهنمایی نموده و توضیحات لازم را به آنها بدهند.
  3. نورپردازی در هتل ها باید به خوبی انجام گیرد و در مکان های عمومی نقطه تاریکی وجود نداشته باشد. روشنایی باید یکپارچه و یکنواخت بوده و تمامی محوطه، راه پله ها، پاگردها و... را در بر بگیرد.
  4. در طبقات اول بهتر است برای اطمینان بیشتر از ایمنی، پنجره ها با حفاظ پوشانده شده و تراس های مشترک و راهروها از یکدیگر جدا باشند.
  5. در هتل های سه ستاره یا بیشتر پذیرش هتل به صورت 24 ساعته فعالیت داشته و در هتل های یک و دو ستاره این بخش تنها تا نیمه شب فعالیت دارد و پس از ساعات مشخص شده میهمان با مسئول مربوطه از طریق تلفن یا زنگ اعلان در ارتباط خواهد بود.

ایمنی و امنیت در هتل

سخن پایانی

ایمنی و امنیت دو واژه با معنای متفاوت از یکدیگر هستند اما وجود هر دوی آنها در همه زمان ها الزامیست و این زمان ها شامل مسافرت نیز می‌شود. در این مقاله به برخی از ضوابط و شرایطی که هتل ها باید آنها را رعایت کنند پرداخته شد. آیا شما نیز پیشنهادی برای بهبود امنیت در هتل ها دارید؟ و یا تاکنون در هتلی اقامت داشته اید که این خدمات را به نحو احسن یا با ایراداتی به شما ارائه کرده باشند؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خواندن این محتواها پیشنهاد می‌شود:

دسته ی دانستنی ها 1401/07/06 نویسنده : مریم اکبری 0 نظر 2226 بازدید 0 پسند

سوالات متداول درباره استاندارد های ایمنی، سلامت و امنیت در هتل ها

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.