آب انبار سنتی کیش

کشور ما ایران و به ویژه جزیره ی زیبای کیش در منطقه ای با بارندگی بسیار کم  قرار دارد، ایرانیان در گذشته برای نگهداری و ذخیره آب آشامیدنی، آب انبار می ساخته اند که در حال حاضر آثار ارزشمندی از باقیمانده این بنا ها را میبینید، آب انبار سنتی کیش یکی از آب انبارهای قدیمی و از جاذبه های گردشگری جزیره محسوب می شود که در سال 1372 به منظور جمع آوری آب های سطحی در قسمت شمالی جزیره احداث شده است. 

آب انبار سنتی
با گذر زمان و افزایش ساخت و سازهای مدرن مانند دستگاه های تصفیه آب شیرین در جزیره ی کیش، مسیر آب های سطحی در جزیره از بین رفته است و آب انبار دوقلوی کیش دیگر کارایی ندارد و تنها به عنوان یک اثر نمایشی و تاریخی مورد بازدید مسافران و گردشگران قرار می گیرد. زیبایی این بنا به دلیل نور پردازی زیبا و منحصر به فرد در شب بسیار زیبا و دیدنی است و باعث محبوبیت و جذابیت بیشتر برای مسافران، گردشگران و توریست ها شده است.

آب انبار سنتی در مجاورت دو اثر تاریخی جزیره، شهر باستانی حریره و پارک درخت سبز قرار گرفته است و مسافران و گردشگران در زمان بازدید از این مجموعه می توانند از دو جاذبه کهن و تاریخی مجاور نیز دیدن کنند. معماری آب انبار برای اکثر افراد به دلیل متفاوت بودن با دیگر بناهای کیش بسیار جالب ، دیدنی و جذاب است.

معماری آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش به سبک معماری سنتی و زیبای یزدی ساخته شده است و دارای دو گنبد و پنج بادگیر میباشد، آب انبار سنتی با نام های، آب انبار دوقلو و پنج بادگیر نیز معروف و شناخته شده است. این بنا از نمونه های عالی و منحصر به فرد معماری ایرانی محسوب می شود. در قسمت ورودی آب انبار پنج بادگیر برای خنک کردن فضای داخلی بنا ساخته شده است؛ بالای ورودی آب انبار پنج بادگیر کیش روزنه هایی برای متعادل کردن هوای داخل به ویژه در فصل های گرم تابستان و بهار ایجاد شده است. این روزنه ها باعث خنک نمودن فضای داخل و آب های موجود در مخزن می باشند و روزنه های بالای مخازن باعث تهویه هوای داخل هستند.

آب انبار سنتی

جالب است بدانید که آب انبارها در اصل مکان حوض مانند و سرپوشیده در زیر زمین هستند، شیوه ای کار بادگیرها نیز به گونه ای است که هوا از یک طرف وارد آب انبار شده و بعد از داخل شدن به محیط آب انبار به قسمت پایینی  می رود و پس از برخورد با آبها و خنک کردن آن از سمت دیگر آب انبار خارج می شود. در گذشته که آب در این آب انبار وجود داشته، هوای آن بسیار معتدل، دلچسب و خنک بوده است، در حال حاضر به دلیل خالی بودن این مکان از آب، سردی بسیار کمتری احساس می شود.

در حال حاضر این آب انبار خالی از آب می باشد و برای راحتی بازدید عموم  فضای داخلی این آب انبار، سنگ فرش شده است. آب انبار سنتی کیش به دلیل باستانی بودن و معماری منحصر به فرد برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است، با وارد شدن به این آب انبار سنتی و پایین رفتن از پله های آن کاهش دما را احساس می کنید، همچنین از ویژگی های جالب و دیدنی دیگر این بنای باستانی، کاکتوس های بسیار زیبایی است که در اطراف آن که نمای زیبایی به آن داده اند.

زمان بازدید و هزینه  آب انبار سنتی کیش

اگر چه بهترین زمان برای سفر به کیش پاییز و زمستان می باشد که دمای هوا پایین تر و معتدل تر است، اما اگر با گرما ی هوا مشکلی ندارید و تحمل آن برای شما سخت و طاقت فرسا نیست می توانید در سفر به جزیره ی کیش در فصل تابستان از تفریحات هیجان انگیز آبی و دیدن جاذبه های باستانی و تفریحی مانند: آب انبار سنتی، شهر حریره، تفریحات هیجان انگیز آبی و ...  لذت ببرید.

آب انبار سنتی

بازدید از آب انبار سنتی کیش رایگان می باشد و شما میتوانید برای بازدید از این مجموعه از بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، خیابان درخت سبز بروید، از آنجا بنای آب انبار به آسانی قابل مشاهده است و حدود یک تا دو ساعت از وقت خود را در بازدید از این بنا و طبیعت اطراف آن بگذرانید. همچنین از دو اثر تاریخی دیگر یعنی شهر باستانی حریره و پارک درخت سبز که در مجاورت این بنا قرار دارند، بازدید کنید. 

موقعیت مکانی آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش در موقعیت مکانی خوبی قرار دارد و چند اثر باستانی، بازار و رستوران در نزدیکی آن قرار گرفته اند، از جمله؛ شهر زیرزمینی کاریز، مرکز خرید دامون و هوم سنتر پادنا با فاصله ی بسیار کمی از این مجموعه قرار دارند. برای صرف غذایی خوشمزه و لذیذ می توانید به رستوران دارچین، رستوران مادربزرگ و کافه حریره که در نزدیکی آب انبار قرار گرفته اند، بروید یا اگر علاقمند به صرف ناهار خود در رستوران سنتی هستید، رستوران بسیار زیبا و تاریخی کوه نور در دل صخره ها در فاصله ی کمی از آب انبار سنتی قرار دارد و انتخاب مناسب و ایده آلی برای شما است.

آب انبار سنتی

برای سفری خاطره انگیز به جزیره ی زیبای کیش و بازدید از جاذبه های زیبا و دیدنی، همچنین لذت بردن از تفریحات آبی هیجان انگیز می توانید به صفحه کیش میزبان مراجعه کنید و تور دلخواه خود را با قیمتی مناسب رزرو کنید.

دسته ی معرفی اماکن کیش 1399/08/19 نویسنده : میترا امیری 0 نظر 3159 بازدید 3 پسند

سوالات متداول درباره آب انبار سنتی کیش

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.