تفاوت پرواز های چارتری با پرواز سیستمی

برای اشخاصی که مبحث زمان اهمیت زیادی برایشان دارد سفر با هواپیما بهترین گزینه می باشد در هنگام خرید بلیط های هواپیما ممکن است با اصطلاحات بلیط چارتری و سیستمی مواجه شوید. یکبار برای همیشه بهتر است تا به طور کامل با این مبحث آشنا شوید.

بلیط های چارتری چیست؟

بلیط های چارتری

به طور کلی چارتر به معنای اجاره کردن یا دربست در اختیار گرفتن است و زمانی که گفته می شود بلیط های پرواز چارتر شده است به این معناست که یک شرکت هواپیمایی تمام یا مقداری از صندلی های هواپیما را پیش خرید کرده است و با مبلغی پایین تر و گاهی بالاتر به فروش می رساند. 

به آژانس هوایی که بلیط ها را پیش خرید میکند چارتر کننده گفته می شود. ناگفته نماند که به جز پرواز ها ممکن است آژانس ها اتاق های یک هتل را نیز چارتر کرده و در فصل های اقدام به فروش آنها در غالب تور لحظه آخری کنند.

مزایای بلیط های چارتری

از آنجایی که شرکت های هواپیمایی اقدام به پیش خرید صندلی های پرواز می کنند ممکن است که تمام بلیط ها به فروش نرسد به همین دلیل برای جلوگیری از متضرر شدن آژانس های هوایی اقدام به فروش با قیمت بسیار پایین تر از قیمت اصلی بلیط می کنند.  اگر در انتخاب تایم پرواز مشکلی نداشته باشید و بتوانید برنامه خود را مدیریت کرده و خودتان را به پرواز برسانید اغلب می توانید پروازی ارزان تر از حالت عادی را تجربه کنید.

بلیط های چارتری

بلیط های سیستمی عموما از قبل به طور کامل برنامه ریزی شده هستند و در فصل هایی که تعداد مسافرین زیاد است ممکن است تمام بلیط ها به فروش برسند خصوصا در مسیر های پرتردد مانند مشهد به تهران و بلعکس در این مواقع بلیط های چارتر کاملا کمک کننده خواهند بود و به وسیله بلیط های چارتر شده امکان رزرو بلیط بالاتر خواهد رفت.

معایب بلیط های چارتری 

بلیط های چارتری

  • بلیط های چارتری به نام شخص دیگر به هیچ عنوان قابل انتقال نمی باشند و همچنین امکان تغییر تاریخ نیز وجود نخواهد داشت.
  • بلیط های چارتر بیشتر در مسیرهای پر تردد وجود دارند از این رو دارای محدودیت های مسیر بسیار زیادی هستند.
  • بلیط های چارتری قیمت یکسان ندارند و ممکن است در زمانی که تقاضا مسافرین برای سفر زیاد شده باشد قیمت بلیط های چارتر با افزایش روبرو شود. بنابراین قیمت بلیط های چارتری با میزان تقاضا مسافرین رابطه مستقیم دارد.
  • بلیط های چارتری به هیچ عنوان قابل استرداد نیستند و امکان برگرداندن وجه وجود ندارد.

بلیط های سیستمی چیست؟

در واقع لاین های هوایی تمام پرواز های خود را برای مدت طولانی برنامه ریزی می کنند و از چندین ماه قبل طبق برنامه، صندلی های خود را به فروش می رسانند. به این نوع بلیط ها که برنامه مشخص و از قبل تعیین شده ای دارند بلیط های سیستمی گفته می شوند.
این بلیط ها به طور مستقیم از شرکت های ارائه دهنده خدمات پروازی گرفته می شوند.

مزایای بلیط های سیستمی

  • در صورتی که برنامه سفر مشخص باشد خرید بلیط های سیستمی توصیه می شود زیرا امکان لغو پرواز در این مدل پرواز ها بسیار کمتر است.
  • نرخ بلیط برای افراد بزرگسال و کودکان تا دوازده سال متفاوت است و بستگی به سن کودک از دو سال تا دوازده سال مبلغ پرداختی نیز متفاوت خواهد بود.
  • در صورت تغییر در تایم سفر امکان پس دادن و یا استرداد بلیط در این نوع پرواز ها وجود دارد و بستگی به زمانی که بلیط را عودت می دهید بین 5 تا 100 مبلغ به طور کامل برگشت داده خواهد شد.

بلیط های سیستمی

  • یکی از مزایای مهم در پرواز های سیستمی افزایش میزان بار جابه جایی برای هر مسافر می باشد. البته این مورد بیشتر در پرواز های بین المللی وجود دارد.
  • برای افرادی که از خانواده های ایثارگران و شهدا هستند در بعضی از آژانس ها تخفیفاتی در نظر گرفته می شود.
  • پرواز های سیستمی دارای مسیر های رفت و آمدی بسیار زیادی هستند. و مانند بلیط های چارتری دارای محدودیت نمی باشند.

بلیط های سیستمی

در هر دو صورت چه بلیط های چارتری و چه بلیط های سیستمی اگر دلیل کنسل شدن پرواز مربوط به شرکت هواپیمایی باشد مبلغ به طور کامل عودت داده خواهد شد ولی اگر به دلایل شخصی امکان پرواز وجود نداشته باشد یا به دلایلی سفر کنسل شود در مورد بلیط های چارتری امکان استرداد مبلغ وجود نخواهد داشت و در مورد بلیط های سیستمی بستگی به زمان عودت دادن، جریمه آن متفاوت خواهد بود. انتخاب نوع بلیط برای افراد ارتباط بسیار زیادی به مقدار بودجه و انعطاف پذیری زمان سفر دارد هر چقدر که میزان انعطاف پذیری بیشتر باشد امکان خرید بلیط های چارتر بیشتر می شوند و کسانی که برنامه قطعی در طولانی مدت دارند بهترین گزینه برای آنها پرواز های سیستمی می باشد زیرا امکان کنسل شدن پرواز به حداقل می رسد.

تفاوت قیمت و خدمات ارائه شده در پروازهای معمولی و چارتری 

بلیط های سیستمی

بهتر است که این نکته را بدانید که در پرواز های سیستمی و چارتری هیچ تفاوتی در میزان خدمات، نوع پرواز و نوع هواپیما در یک کلاس یکسان وجود ندارد و مهم ترین مسئله در واقع زمان خرید بلیط می باشد.

تفاوت مهم بلیط های چارتری و بلیط های سیستمی 

بلیط های سیستمی

بلیط های سیستمی دارای 4 کلاس متفاوت پروازی هستند که شامل پرواز های فرست کلاس، پرواز های بیزینسی، پرواز های پرمیوم اکونومی و پرواز های اکونومی می باشند که با قیمت و خدمات متفاوت عرضه می شوند. اما بلیط های چارتری کلاس پروازی یکسانی دارند.

مراقب بلیط های چارتری باشید 

بلیط های سیستمی

برای خرید بلیط های چارتری از سایت های معتبر استفاده کنید قیمت های وسوسه کننده در هنگام خرید بلیط های چارتر ممکن است شما را در دام کلاهبرداران بیاندازد و در هنگام مراجعه به فرودگاه متوجه شوید که اسم شما داخل لیست پروازی نیست و یا اصلا همچین پروازی وجود نداشته است. بنابراین لازم است در خرید بلیط های چارتر دقت کافی داشته باشید.

دسته ی راهنمای پرواز 1401/03/30 نویسنده : بهناز طاهری 0 نظر 1113 بازدید 2 پسند

سوالات متداول درباره تفاوت پرواز های چارتری با پرواز سیستمی

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را ثبت کنید.
بخش پشتیبانی کیش میزبان آنلاین میباشد. اگر سوالی دارید میتوانید از اپراتورهای ما کمک بگیرید.